Regeringen med transportminister Pia Olsen Dyhr i spidsen arbejder på nye muligheder for at bekæmpe højresvingsulykker. Efter en konference med blandt andet lastbilbranchen og cyklistforbundet i tirsdags er ministeren særlig interesseret i muligheden for at forpligte lastbilchaufførerne at stoppe helt op og se sig om, inden de drejer til højre, det såkaldte orienteringsstop. Det fortæller pressemedarbejder i transportministeriet, Jan Thane.
– Jeg glæder mig over, at der på mødet var åbenhed overfor et pilotforsøg med orienteringsstop for lastbiler. Den vil jeg gerne kvittere for, og jeg vil nu bede mine embedsmænd om at se nærmere på mulighederne sammen med Justitsministeriet, skrev ministeren efter mødet i en pressemeddelelse.
En ting er at få lastbilen til at overholde sådan en regel. En anden ting er, hvad det i realiteten vil betyde for de ulykker, der nu en gang sker. Der er ingen forskning på området, som bekræfter, at det virker.
Søren Underlien Jensen, seniorrådgiver hos Trafitec.
Læs også: Ulykkedebatten raser: »Lav nu det fucking ekstra spejl«
Men flere forskere tøver.
– Den her situation med højresvingsulykker er så kompleks, og vi ved simpelthen ikke, om et obligatorisk stop vil løse det. Fra et forskningsmæssigt synspunkt er der ikke mig bekendt nogen, som har lavet undersøgelser med disse obligatoriske stop, siger seniorforsker på Danmarks Tekniske Universitet i Trafikmodellering og planlægning, Tove Hels.
Ud fra et forskningsmæssigt synspunkt kan man derfor ikke bekræfte, om et obligatorisk stop vil have en positiv effekt.
– Mig bekendt er der ikke nogen der ved, hvad det obligatoriske stop vil medføre af konsekvenser. En ting er at få lastbilen til at overholde sådan en regel. En anden ting er, hvad det i realiteten vil betyde for de ulykker, der nu en gang sker. Der er ingen forskning på området, som bekræfter, at det virker, fortæller Seniorrådgiver hos det forskningsbaserede rådgivningscenter Trafitec, Søren Underlien Jensen.
Læs også: Dine hår skal rejse sig i lyskrydset
Vognmandsbranchen har anderledes konkrete forbehold, de tror, at orienteringsstop kan forvirre mere end at hjælpe.
– Når vognmændene tvinges til et orienteringsstop, lokkes cykellisterne i en fælde. De ser måske, at lastbilen stopper, og tror, at de kan cykle videre. Når lastvognen så skal i gang igen, skal chaufføren holde øje med mange andre ting, og kan derved få taget en anden cykellist med i svinget, siger direktør for Kjøbenhavns Vognmandslaug, Niels Erik Nielsen.
I Rådet for Sikker Trafik er dokumentationschef Jesper Sølund glad for ideen om et pilotprojekt med orienteringsstop. Han kan ikke se noget problem i, at Danmark går foran andre lande med at udforske denne mulighed.