Så kommer der lys over land, intelligent lys, der skal være med til at understøtte byens og døgnets rytmer.
– Det bliver muligt at sætte lysstyrken op, når der er mange mennesker, der opholder sig på gaden, og sætte den ned, når der ikke er mennesker på gaden, siger fagansvarlig for belysning i Center for Trafik Thomas Maare.
Med de nye armaturer bliver det muligt at indstille lyset gradvist, f.eks. er det muligt at lyse med halv eller kvart styrke.
– Armaturerne har deres egne IP-adresser, som gør det muligt at styre dem enkeltvis fra en central computer, uddyber Thomas Maare.
På den måde vil belysningen være med til at understøtte byens liv. Det skal f.eks. også være muligt at ”skrue op” for lyset i myldretiden, sådan at belysningen også følger de trafikale forhold.
– Det vil være en mulighed at skrue ned for lyset i hverdagene mellem klokken 1 og klokken 5, og skrue op for lyset på weekendaftener, siger medlem af Københavns Borgerrepræsentation for De Konservative Jakob Næsager.
Læs også: Københavns neon-grønne lunge
Periodevis belysning
Det er ikke kun byens og døgnets rytmer, som de nye armaturer giver mulighed for at belyse.
– Man kunne forestille, hvis der eksempelvis har været meget kriminalitet i et ghetto-område, kunne det være muligt periodevis at skrue op for lyset, siger Jakob Næsager (K).
Men det ville også være muligt at fremhæve københavnske monumenter under store arrangementer, som f.eks. Eurovisionen.
– En slags Copenhagen-By-Night, der kan styrke by-identiteten både for københavnere og turister, påpeger Jakob Næsager.
Intelligent LED-belysning
De nye belysningsmuligheder er kommet, fordi man går over til diode-baseret LED-belysning.
– Alle de gamle københavner-armaturer skal skiftes. Alt lys i byen skal nu være intelligent LED-belysning, siger Thomas Maare.
Samtlige ca. 43.000 armaturer skal skiftes, hvoraf de første 13.000 allerede er skiftet i indre København. Det var mestendels gamle kviksølv-armaturer, der blev forbudt ved et EU-direktiv. Københavns Kommune skifter nu de næste 20.000 armaturer mere over hele byen, de sidste kommer senere.
– Den samlede energibesparelse på energi brugt til belysning bliver 57 pct. Det tal er fastsat, da firmaet bag de nye armaturer betaler differencen, hvis energibesparelsen ikke lever op de 57 pct., siger Jakob Næsager (K).
Læs også: Intelligente lygter skal oplyse ny cykelsupersti
En blandet landhandel
I Brønshøj og Husum, som er nogle af de områder, der endnu ikke har fået skiftet lysarmaturer, glæder man sig over mulighederne, de nye gadelamper giver.
– At der kommer nye gadelamper, højner bylivets kvalitet. Lige nu er det en blandet landhandel, hvilken slags belysning der er, og hvordan den er opsat. Der står både træmaster og metalmaster. Vi glæder os til at se de nye, siger lokaludvalgsmedlem i Brønshøj-Husum Lokaludvalg Freddy Ingvorsen.
Hos Brønshøj-Husum Lokaludvalg ser de også store sociale fordele ved at skifte armaturerne.
– Det kommer helt sikkert til at højne trafiksikkerheden og trygheden, når det er mørkt, siger Freddy Ingvorsen.
Freddy Ingvorsen, der også er formand for Husum Grundejerforeningen, glæder sig især over mulighederne, for at lyset justeres afhængigt af trafikforholdene på villaveje.
– Der kan være lav, behagelig belysning, hvis der ikke er trafik, og så kan det skrues op, når der kommer biler.
I Center for Trafik understreger Thomas Maare dog, at det vil tage lidt før armaturer automatisk kan selvjustere. Indtil videre skal det gøres fra en central computer.