– Da min afdelingsleder så til sidst spørger ind til, hvad vi skal gøre, så bliver jeg helt ked af det. Så kigger hun på mig og siger: »Ej, det her går jo slet ikke Anne, nu sender jeg dig hjem«.
Sådan fortæller skolelærer Anne Brøchner, om dengang hun i 2012 blev sygemeldt i to uger på grund af stress.
En ny undersøgelse foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at hver tredje lærer i København er truet af stress-symptomer. Anne Brøchner arbejder på Frederiksberg Skole i Sorø, men kender godt til at være påvirket af stress.
Læs også: S: Vi har ikke råd til stressfejl
– Det, der stressede mig, var strukturen i forhold til nogle nye tiltag omkring gruppeundervisning. Jeg syntes, det var en god idé, der ikke blev udført så godt. Samtidig havde jeg nogle kollegiale samarbejdsvanskeligheder, eller hvad man kalder det.
Jeg var nemmere at slå ud og havde lettere til tårer. Når jeg stod i en situation, hvor jeg for eksempel skulle tage stilling til, hvad en vikar skulle lave eller der var ændringer i skemaet, så begyndte jeg at få hovedpine.
Anne Brøchner, skolelærer på Frederiksborg Skole
Havde mistet arbejdsglæden
Det var i efterårsferien 2012, at Anne Brøchner begyndte at mærke, at der var noget galt. Under en tur på café med en gammel ven, bemærkede vennen, at hun klagede meget over sit arbejde.
– Det var meget mærkeligt for mig, for jeg plejer altid at tale mit arbejde op og være glad og positiv. Så jeg gik lidt og studsede over det, og jeg vidste godt, at der var et eller andet galt. Jeg havde sgu nok mistet lidt af arbejdsglæden, fortæller hun.
Efter ferien kunne hun stadig mærke, at der var noget, der ikke passede. I de 10 år hun havde arbejdet på Frederiksberg Skole forinden, havde Anne altid været proaktiv og løsningsorienteret.
Læs også: Folkeskolerlærer: Eleverne ofres for arbejdsrum
Når vikarer havde brug for hjælp, så var det Anne Brøchner, de gik til. Men det begyndte at blive sværere for hende.
– Jeg var nemmere at slå ud og havde lettere til tårer. Når jeg stod i en situation, hvor jeg for eksempel skulle tage stilling til, hvad en vikar skulle lave, eller der var ændringer i skemaet, så begyndte jeg at få hovedpine. For det var jo stadig mig, folk kom til for at få lidt hjælp.
Kom symptomerne på forkant
Efter en snak med sin afdelingsleder blev Anne så sygemeldt i to uger og arbejdede derefter på deltid i en periode, hvor hun havde én fridag om ugen. Hun mener selv, at grunden til, at det ikke blev værre, var, at hun så symptomerne komme.
– Det, der er min fordel, er, at jeg er god til at lytte og mærke efter, hvad min krop fortæller mig. Så jeg har jo været rimelig heldig, at jeg ikke har været sådan en, der bare har stirret ud i luften og ikke kunne gøre noget. Jeg har stadig kunne passe mit arbejde, kan man sige.
Forståelse fra ledelsen er vigtig
Ifølge den nye undersøgelse skyldes en del af lærernes stress, at de ikke føler sig anerkendt og bakket op af ledelsen. For Anne Brøchner var det meget vigtigt, at hendes afdelingsleder stod bag hende og hjalp hende igennem forløbet.
Læs også: Lockout giver færre stressede lærere
– For mig har det allervigtigste været at blive hørt og på et eller andet plan forstået. Jeg tror, at hvis man har en ledelse, der ikke har forståelse for det, så kan det være meget svært.
Anne Brøchner har siden november arbejdet på deltid igen, men starter på fuld tid efter vinterferien.