Excel-arket er nøje tilrettelagt. Hver eneste karakter er skrevet ind. De røde tal er for de karakterer fra 1.- og 2.g, og de sorte tal er for de karakterer, hvis fag først afsluttes til sommer.
På den måde kan den 19-årige gymnasieelev Michaela Brandt udregne sit gennemsnit og finde ud af, hvad gennemsnittet bliver, hvis hun ganger det med 1,08, alt sammen for at se, om hun kan komme ind på sit drømmestudie efter sommerferien.
– Jeg har prøvet at udregne mit gennemsnit, hvis jeg fik 7 i resten af fagene, men det vil stadig ikke være godt nok, så jeg har lidt opgivet det. Og derfor har jeg måske tænkt at søge lidt andre veje. Det er virkelig frustrerende, siger Michaela Brandt.
Drømmen er jura
Jura står højest på ønskelisten, når der skal vælges mellem de videregående uddannelser. Det er den uddannelse, der lyder mest spændende for den helt almindelige gymnasieelev, som til dagligt læser IT og marketing i 3.C på Roskilde Handelsgymnasium.
Men sådan ser virkeligheden desværre ikke ud. Med en adgangskvotient på 9,2 på Københavns Universitet, er et snit på 5 ikke godt nok.
– Jeg tænker hele tiden over mine karakterer. Jeg har et snit på 5, så jeg kan ikke noget, men jeg vil helt vildt gerne, så det stresser jeg helt vildt meget over, siger Michaela Brandt.
Jeg tænker hele tiden over mine karakterer. Jeg har et snit på 5, så jeg kan ikke noget, men jeg vil helt vildt gerne, så det stresser jeg helt vildt meget over.
Michaela Brandt, gymnasieelev HHX Roskilde
Læs også: »Der er ikke plads til personlige kriser«
Klassemiljø præger arbejdsmoralen
Michaela Brandt er præget af en stresset hverdag, hvor overvejelser om hendes kommende fremtid, og hvad den vil indeholde, flyver rundt i hovedet. Det er ikke kun karakterne i hendes opgaver, der presser hende. Også klassemiljøet har stor indflydelse på, hvordan arbejdsmoralen udvikler sig:
– Det, der påvirker mig rigtig meget, er klassemiljøet, fordi alle er sådan lidt ”det går nok”. De umotiverede elever smitter af på en. Der er også nogen elever, der er gået ud af klassen, fordi folk simpelthen ikke gad, siger Michaela Brandt.
For at få lidt mere ro i hverdagen plejer Michaela Brandt at snakke med sine forældre og venner. På den måde får hun sine tanker på noget helt andet, langt fra skole og karakterer. Det er vigtigt for Michaela Brandt, at hun har et godt socialt liv ved siden af skolen.
Læs også: 2, 4 eller 7? Gymnasieelever vælter karaktermuren
Åbent Hus giver nye muligheder
Michaela Brandt indser, at hun må gå en anden vej.
I uge 9-10 var der Åbent Hus arrangementer på de fleste videregående uddannelser i hele landet. Men det føltes mere som en øjenåbner for alle de uddannelser, som hun ikke har snittet til at læse.
– Jeg har været til åbent hus, for at se hvad man kan, og hvad man ikke kan. Hvornår skal man søge, og hvad skal man søge, og så går det jo lige pludselig op for en, at jeg kan jo ikke søge en skid, fordi jeg ikke har det snit, siger Michaela Brandt.
Men heldigvis er der en uddannelse, som Michaela Brandt falder for. “Designteknolog med speciale i Marketing and Communication Design” tilbydes på Københavns Erhvervakademi, og det var noget, der virkelig greb Michaela Brandt.
Fordelen ved denne uddannelse er også, at den kun er adgangsgivende ved en optagelsesprøve.