Studerende: Jeg har kun en ståplads til forelæsningen

Gruppedannelse på gulvet, siddeplads i vindueskammen, udsigt til forelæseren fra gangen. Dette er realiteten for talrige studerende på de forskellige uddannelsesinstitutioner. Uddannelsesministeriet offentligjorde i forgårs, at antallet af studerende på videregående uddannelser er forøget med 3 procent siden 2011, svarende til 61.300 studerende. Dette er det højeste antal studerende nogensinde, men det er ikke alle, der ser tallene som et tegn på at uddannelse til alle er opnået. Torben Holm, Formand for Danske Studerendes Fællesråd, mener, at man kan se både positivt og negativt på den nye Danmarksrekord. Han mener, at det er positivt, fordi man ser en voksende interesse for videregående uddannelser, men synes også at Uddannelsesinstitutionerne burde været rustet mere op til at kunne tage imod det høje antal studerende:

"Vi er jo glade for de nye ansigter. Vi syntes, det er godt at få flere ind på uddannelserne, for Danmark har brug for et højere vidensniveau. Problemet er dog, at de danske uddannelser ikke har gjort plads nok til de nye studerende. De har ikke engang tilstrækkelig kapacitet for de studerende, der var der i forvejen," siger Torben Holm.

Det er specielt på populære studier som jura at pladsmangel er et af de gentagene problemer. Pladsmanglen har ofte betydet at man måtte lave drastiske ændringer for at kunne holde forelæsninger:

"Det er ikke ualmindeligt på jurastudiet at man er halvanden gange så mange til en forelæsning, som auditoriet har kapacitet til, og langt flere end hvad brandmyndigheden har godkendt lokalet til. Det sker også ofte at man må fordele sig på to auditorier, hvor forelæsningen bliver videoscreenet i det ene auditorium fra det andet."

Sebastian Strømberg skriver sin bachelor i virksomhedsstudier på Roskilde Universitet. Det er en fast del af hans studietid, at der er overfyldt til forelæsninger og gruppedannelser på universitetet ved Trekroner. Han er dybt frustreret over forholdene:

"Jeg synes at de overfyldte lokaler hæmmer min indlæringsevne og går udover undervisningens kvalitet, jeg er ofte tvunget til at stå op under de lange forelæsninger" siger Sebastian Strømberg.

Han kan tilmed ikke forstå at det ses som en god ting, at vi har rekordmange optaget på studier:

"Jeg synes, at hvis regeringen vil have, at alle skal have en uddannelse, så burde de også sikrer at det er muligt for uddannelsesstederne at imødekomme de mange elever uden det går ud over kvaliteten".