Københavnere og turister må i øjeblikket spejde langt efter bycyklerne – og det vil de også skulle hele sommeren.
Årsagen er, at kontrakten med de gamle bycykler udløb med udgangen af år 2012, og da tiden var løbet fra de gamle, ønskede Københavns Kommune at udskifte bycyklerne til nogle mere tidssvarende.
Hos Københavns Kommune har man ikke stilet efter, at de nye skulle kunne erstatte de gamle med det samme. Derfor vil der være bycykeltomt henover sommeren og helt frem til efteråret.
– Vi har hele tiden vidst, at der ville være en periode uden bycykler, forklarer Søren Bom, kommunikationsmedarbejder hos Københavns Kommune.
Kommunen ser det ikke som et problem, at de nye bycykler ikke er klar til de mange turister, der venter at besøge København hele sommeren. Det skyldes, at Københavns Kommune ikke ser bycyklerne udelukkende som et tilbud til turisterne, men som et tilbud til det kollektive trafiknet.
– De gamle bycykler var en turist-cykel, hvor de nye byckler vil være meget mere målrettet pendlere. Det kan godt være, der vil være nogle turister, der vil stå og mangle en cykel, men så må de leje en cykel, indtil de nye er klar, siger Søren Bom.
Læs også: TV: De københavnske bycykler skal på pension
Turister vil se på cyklende københavnere
Branding ekspert Ana Maria Munar, mener ikke, at det vil komme til at skade Københavns ry, som cykelby.
– Det, der er oplevelsen for turisterne, er at se københavnerne cykle. Hvis man kommer fra en anden by, så ser man i København, hvor mange mennesker, både unge og gamle, som er helt almindelige mennesker, der cykler. Det er det, der virkelig er, oplevelsen for turisterne, siger hun.
Hun forklarer, at der er mange byer, der har bycykler til turister, men at de byer ikke har befolkningen, der cykler, på samme måde som i København.
– Det er sjovt for turisterne at prøve, men København kan sagtens brande sig som en cykelby stadigvæk, mener Ana Maria Munar.
Hotellerne har også cykler
Hos Wonderful Copenhagen har de ikke haft mulighed for at lave konkrete målinger på, om turisterne oplever en mangel på bycykler i København. Men ser det i stedet som en positiv udvikling, at hotellerne selv har taget initiativ på området.
– Det er en positiv udvikling, at hotellerne har en pulje af cykler som en del af deres service til turisterne i byen, forklarer Emil Spangenberg, presseansvarlig hos Wonderful Copenhagen.
Han forklarer, at en del af cykelbehovet på den måde stadig bliver dækket, men understreger samtidig, at de ser frem til en fælles bycykelløsning.
– Vi glæder os til en fælles bycykelplatform, der både er til gavn for københavnerne og de internationale besøgende i byen. Det understøtter den historie København har internationalt som den førende cykelby i hele verden, siger Emil Spangenberg.