KU bør satse på at forbedre undervisningen

Foto: Københavns Universitet Amager - Det Humanistiske Fakultet
Foto: Københavns Universitet Amager – Det Humanistiske Fakultet

Hos Studenterrådet ved Københavns Universitet er man glade for, at KU sætter uddannelseskvalitet på dagsordnen med deres nye fempunktsplan. Men Mie Sofie Andersen, formand for Studenterrådet, mener ikke, at det er den rigtige vej frem, at Københavns Universitet vil sætte et karakterkrav på seks for optagelse på universitetets bacheloruddannelser.

– Man får vel de bedste studerende af at have de bedste uddannelser, og ikke ved at håndplukke de bedste elever fra gymnasiet, siger hun.

Når KU vil hæve uddannelseskvaliteten ved at hæve kravet til kommende studerende, glemmer de, ifølge Mie Sofie Andersen, at uddannelseskvaliteten ligger på universitetet.

Man får vel de bedste studerende af at have de bedste uddannelser, og ikke ved at håndplukke de bedste elever fra gymnasiet
Mie Sofie Andersen, formand for Studenterrådet ved KU

– Universiteterne snakker om, hvad vi skal kunne, før vi kommer ind på universitetet, men det er som om, der ikke rigtig er nogen, der snakker om, hvad vi skal undervejs, og det er jo sådan set der, jeg synes, at uddannelseskvaliteten ligger.

Læs også: Studerende: Jeg har kun en ståplads til forelæsningen

Undervisernes pædagogiske kompetencer skal forbedres

Fakta om fempunktsplanen Fempunktsplanen indeholder blandt andet initiativer om:

  • Karakterkravet på seks for optagelse på bacheloruddannelserne fra år 2017. Adgangskravet skal kun gælde på kvote 1 ansøgere.
  • Mere undervisning på kandidaten fra år 2017
  • Opkvalificering af undervisernes pædagogiske kompetencer
  • Færre studerende på fag med stor arbejdsløshed
  • Og særlige talentpakker som giver de studerende mulighed for at tage ekstra ECTS point

Mie Sofie Andersen mener, at KU bør rette blikket mod underviserne, i stedet for mod deres kommende studerende. Uddannelserne skal kunne rumme alle slags studerende og tage højde for, at folk ikke lærer på samme måde.

Derfor efterspørger Studenterrådets formand, at underviserne bliver dygtigere til at undervise.

– Der er mange steder brug for et pædagogisk, didaktisk løft af underviserne, som skal lære at være gode formidlere og at lære fra sig, siger hun.

Læs også: Konflikt: Nedskæringer får studerende til at blokere Københavns Universitet 

Jeppe Bruus (S), ordfører for forskning, innovation og videregående uddannelse, forstår godt, at de studerende vil have fokus på undervisernes kompetencer.

For mig giver det ingen mening at snakke om kvalitet i uddannelsen og undervisningen, hvis ikke man også snakker om underviserne og forskerne. Deres evne til at formidle og lære fra sig er jo helt afgørende for at høje kvaliteten.
Jeppe Bruus (S), ordfører for forskning, innovation og videregående uddannelse

– For mig giver det ingen mening at snakke om kvalitet i uddannelsen og undervisningen, hvis ikke man også snakker om underviserne og forskerne. Deres evne til at formidle og lære fra sig er jo helt afgørende for at høje kvaliteten.

Derfor mener han, at uddannelseskvalitet også handler om undervisernes pædagogiske kompetencer. Og det er en opgave, som ledelsen har ansvaret for at løfte, understreger han.

Fempunktsplanen indeholder, ud over karakterkravet, initiativer, der skal sikre mere og bedre undervisning ved at ruste undervisernes pædagogiske og undervisningsmæssige kompetencer. Det ændrer dog ikke på Studenterrådets formands kritik af karakterkravet.

Netavisen har forgæves forsøgt at få en kommentar til kritikken fra Lykke Friis, prorektor for uddannelse på Københavns Universitet.

KU kommer Christiansborg i forkøbet
Fempunktsplanen er KU’s kvalitetsudspil, og indeholder, som navnet antyder, fem punkter, der skal løfte kvaliteten på uddannelserne og sikre KU’s internationale profil.

På Christiansborg venter man i øjeblikket på, at regeringens Udvalg for Kvalitet og Relevans kommer med deres første anbefalinger til, hvordan man kan sikre kvaliteten på de videregående uddannelser. Jeppe Bruus (S) forventer, at den første af to rapporter ligger klar i slutningen af marts måned.

Læs også: Ledige humanister: Vi har for lidt erfaring

Studenterrådet på KU arbejder også i øjeblikket på at finde ud af, hvordan KU kan højne kvaliteten på uddannelserne. De holder i morgen et møde, hvor de studerende vil arbejde med deres udspil til debatten omkring uddannelseskvalitet, fortæller Mie Sofie Andersen.