Der er mange fordele ved at køre i bil til og fra arbejde, når afstanden er over 5 kilometer. Man sparer tid og slipper for sved under armene. Men det koster til gengæld både på kontoen, sundheden og miljøet.
Derfor har flere kommuner i samarbejde med vejdirektoratet stillet 20 el-cykler til rådighed i tre måneder. Betingelsen er, at man i tre ud af fem arbejdsdage er villig til at lade bilen stå derhjemme til fordel for el-cyklen. Og det er gået godt, fortæller kommunikationskonsulent for “Test en elcykel”, Signe Munch-Pedersen.
Læs også: Herlev Hospital går cykel-amok i maj
-Flere vil gerne dyrke mere motion. Mange føler, at de har fået en ny start på livet, efter at de er begyndt at bruge elcyklen fremfor bilen, siger hun.
Flere vil gerne dyrke mere motion. Mange føler, at de har fået en ny start på livet, efter at de er begyndt at bruge el cyklen fremfor bilen.
Kommunikationskonsulent for “Test en elcykel”, Signe Munch-Pedersen
Mindre CO2 og sunde cyklister
Kommunerne håber på, at man kan reducere testpersonernes CO2-udledningen med 410 tons ved at de tager el-cyklen i stedet for bilen. Og en sidegevinst til at skifte bilen ud med el-cyklen er cyklisternes sundhedstilstand. Testpersoner som har cyklet i flest dage og flest kilometer bliver belønnet med præmier. Præmierne består af en måltidskasse med blandt andet årstidens grøntsager, økologiske kolonialvarer og frisk kød og opskrifter.
Flere el-cykler
Fra sidste års kampagne har man erfaret, at projektet har pustet liv i el-cyklerne. Evalueringeren fra “Test en elcykel” viser, at hver tiende testperson efterfølgende har købt sin egen el-cykel. Testpersonernes svar på spørgeskemaundersøgelserne viser, at frisk luft og motion er den største motivation til at bruge el-cyklen fremfor bilen.
Hvem kan låne en elcykel
- Borgere i Albertslund, Frederiksberg, Høje-Taastrup eller Gentofte Kommune.
- Ansatte i Albertslund og Ballerup Kommune.
- Ansatte på Bornholm, Hospital, Hospital, Hospital, Hvidovre, Amager, Norsjælland Hospital og Rigshospitalet.
- Kilde: http://www.otm-app.dk/testenelcykel/om-test-en-el-cykel
Signe Munch-Pedersen kan på baggrund af deres opsamling, efter de to første hold, konkludere at 60% af testpersonerne minimum cykler tre til og fra arbejde tre gange om ugen.
-Mange af vores testpersoner er inkarnerede bilister, inden de går i gang. Men efter testperioden er der folk, som har solgt deres bil nummer to, fortæller Signe Munch-Pedersen.
Slipper for parkeringsplads
Karsten Mehlskov var testperson fra oktober til december sidste år. Han brugte bilen, når han skulle frem og tilbage fra arbejde. Men efter, at han har været testkører, er bilen blevet skiftet ud med en elcykel: -Jeg har opsagt min parkeringslicens, købt en el-cykel og cykler nu hver dag. Jeg blev irriteret, når jeg skulle finde en parkeringsplads. Det slipper jeg for nu. Det har været en positiv oplevelse, fortæller Karsten Mehlskov.
Læs også: Motionskampagne skal skabe gode cykelvaner
Transporttiden bliver istedet brugt på motion. Motionen har en afstressende effekt, hvilket giver mere energi og sådan fortsætter den gode cirkel, ifølge kommunerne og vejdirektoratets egne undersøgelser.
Dette bekræftes også af brancheorganisationen, Danske Cykelhandlere, som forventer en øget stigning i salget af el-cykler.