– Der er mange af mine gamle arbejdskammerater, der ikke er her mere.
Sådan lyder svaret fra lastbilchaufføren, Gert Frier, da vi spørger ham om de høje dødstal branchen. Gert Frier har med over 20 års erfaring som lastbilchauffør, set flere kollegaer ladet livet på arbejdspladsen. Men for den garvede lastbilchauffør hersker der ingen tvivl om, at faren ved jobbet ikke kan skræmme ham væk.
Til trods for, at den erfarne lastbilchauffør ikke selv er bange for at blive i jobbet, så tvivler Gert Frier på, at det er alle i branchen har samme holdning.
Ulykker inden for af- og pålæsning sker typisk på følgende 5 områder:
– Fald og snublen – når chaufføren færdes og bærer ting
– Fald fra højden, fx fra bagsmæklift eller hvis chaufføren klatrer på lastbil eller gods
– Ramt af nedfaldne genstande, fx gods der falder ned eller vælter
– Påkørt under aflæsning i trafikken eller på lagrer
– Akut fysisk overbelastning ved løft, træk og skub af tungt gods
Sidste år udgjorde lastbilchauffører 7 ud af 31 dødsfald på arbejdspladsen. Seneste dødsfald var en 28 årige nybagt far fra Holbæk. Den unge far mistede livet i en aflæsningsulykke torsdag aften, da en affaldsballe rev sig løs under levereringen af 1.200 kilo tunge affaldsballer til Roskilde Forbrændning.
– De unge folk snakker om, at de nok ikke skal blive i branchen, lige så langt tid som jeg har været her, siger Gert Frier.
Jeg kender flere chauffører, der er blevet dræbt under kørsel. Der var en chauffør, der kørte galt i Nord-Norge, hvis kone man ikke kunne finde efter uheldet. De fandt hende to dage senere, hvor hun lå inde under traileren. Derefter fik vi at vide, at vi ikke længere måtte tage kærester og koner med på arbejde.
Gert Frier, Lastbilchauffør
Få styr på årsagen
Udviklingen af dødsfald i branchen kommer, hverken som en overraskelse for Gert Frier eller Fagforeningen 3F. Hos 3F mener man, at det næste skridt er at kortlægge chaufførernes dødsårsager. Arbejdstilsynets reglementer skal være målrettet til at forebygge arbejdsulykker i transportbranchen, så de kan sikre et sikkert arbejdsmiljø.
– Hele meningen med at gå på arbejde er at man skal hjem igen til sin familie. Der vil være en psykisk påvirkning af dødsfaldene, indtil man får nogle fokuspunkter, så man kan sætte ind med sikkerhedsmæssige tiltag mod de farer, der må være, siger Flemming Overgaard, næstformand i transportgruppen hos 3F.
Læs også: Lastbilchauffører udsættes for dobbelt så mange arbejdsulykker
Arbejdsvilkår i søgelyset
Det skal være slut med at være bange for at gå på arbejde, lyder opråbet fra 3F. Fagforeningen har i den seneste tid været i kontakt med Beskæftigelsesministeriet for at sætte fokus på lastbilchaufførenes arbejdsvilkår.
– Vi er glade for at beskæftigelsesministeren har erkendt, at der skal laves en ny indsats. Nu venter vi bare på, at der også bliver afsat ressourcerne til det, siger Flemming Overgaard.
Arbejdstilsynet er for nyligt udkommet med en pressemeddelse om Beskæftigelseministeriets og Arbejdstilsynets øgede indsats mod arbejdsulykker i vejgodstransportbranchen. En analyse af ulykker skal målrette forebyggelsen af ulykker i fremtiden.
Ingen Ole Lukkeøje på køreturen
Strategien for 2019 og fremover har fokus på: Når der arbejdes i højden, akutte overbelastninger og risikoen for at blive ramt af nedfaldne genstande. Som erfaren lastbilchauffør anerkender Gert Frier, at der de seneste år er kommet en række positive tiltag for at forebygge arbejdsulykker.
– Køre- hviletiderne har virkelig hjulpet meget. Chaufførerne er mere friske, siger Gert Frier.
Han fremhæver netop denne lovgivning, som et tiltag, der hjælper med at skabe et sikkert arbejdsmiljø. Selvom Gert ser positivt på de tiltag, der er indført, mener han stadig, at der er lang vej igen.
– Vi er altid pressede som lastbilchauffører, dét er der, problemet ligger. Dette problem er der ikke blevet rettet op på endnu, siger Gert Frier.
Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen udspringer af en pressemeddelse fra Arbejdstilsynet. Citaterne stammer fra telefoninterviews med begge kilder.
One Response to "Lastbilchauffør: »Arbejdsskader og dødsfald er en del af jobbet«"