Lærerstuderende: Giv os flere timer, så pjækker vi mindre

Det er et problem, at flere lærerstuderende dropper undervisningen, når det første år med mødepligt er overstået på læreruddannelserne. Det skrev Netavisen tidligere i dag. Løsningen er flere undervisningstimer, mener formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Tobias Holst.

»Jeg tror, at hvis undervisningsdagene var længere, og der var flere undervisningstimer, så ville folk komme til undervisningen,« udtaler han.

Uddannelsesleder for Professionshøjskolen Metropol, Lars Kettel, er bevidst om, at læreruddannelserne ikke lever op til de studerendes ønske om flere timer.
»Vi ved godt, at vi ikke kan tilbyde det timetal, som nogle studerende ønsker,« siger han.
Lars Kettel henviser til, at læreruddannelserne er økonomiske trængte. Men han synes bestemt, at de studerende »burde komme til de timer, der er« og på den måde »tage ansvar for deres liv«.

Vi mangler et tilhørsforhold
Flere timer vil gøre det sværere for de studerende at springe over, hvor gærdet er lavest, mener Tobias Holst.

»Alle kan sætte sig ind i, at det kan være rigtig svært at tage sig sammen til at komme fra kl. 8 til 10, hvis det er det eneste, du skal på uddannelsesstedet. Hvis man derimod skulle være der til kl. 14 eller 15, så ville man sige ”jo, men så har jeg en grund til at tage derud”, og så virker det ikke som noget, man sådan lige kan springe over,« siger han.

Udover at det vil være sværere at blive hjemme, vil flere timer også skabe et større tilhørsforhold til skolerne, mener Tobias Holst.

»Du har et meget mindre tilhørsforhold til dit uddannelsessted, hvis du er der mindre. Og når du har et lille tilhørsforhold til et sted, er du også mindre tilbøjelig til at være der. Jeg tror, det, at der er så få timer, er selvforstærkende, så de studerende også kommer til færre timer,« forklarer Tobias Holst.

Du går ikke i skole – du studerer
Det er en mærkelig måde at tænke på, når de studerende tror, at flere timer vil få færre til at blive væk fra undervisningen, synes Niels Højklint, der er studieleder på University College Lillebælt.

Den måde at tænke på er, som om man stadig går i folkeskole, mener han. Han pointerer, at de er studerende, voksne og ansvarlige for deres eget studium. »Hvis der er to timers undervisning, så skal man da komme til dem, det er da klart,« siger han.

Læs også: Flere lærerstuderende møder ikke op til undervisningen

Læs også: Nye lærere bliver sendt tilbage på uddannelse