Makeup til mænd er en milliardindustri

Mænd bruger i stigende grad skønhedsprodukter.
Foto: Stephanie Lam

På skønhedssitet, made4men.dk, står der, at mange mennesker opfatter mænd, der bærer makeup, som mere feminine end gennemsnittet. Det er dog noget, som har været brugt i årtusinder. Kropkunst, som for eksempel tatoveringer, har været en stor del af menneskets identitet, og flere magtfulde mænd i Frankrig og England brugte pudder og sminke – og det gør sig også gældende i dag.

Skønhedspleje for mænd stadig i vækst
Ifølge Financial Times, er branchen for skønhedsprodukter og personlig pleje til mænd nemlig i skrivende stund, 50 millarder dollar værd, hvilket svarer til 345 milliarder danske kroner. Sidste år steg markedet med 3,1 procent, og Graeme Pitkethly, som er finansiel direktør for Unilever, forventer, at det i fremtiden kommer til at stige endnu mere, det fortæller han til Berlingskes Business.

Skægpleje særlig populært i Danmark
Makeup og hudplejeprodukter, bliver måske ofte betragtet som noget kvinder bruger, men mænd i dagens Danmark, er i dag langt mere bevidste omkring, hvordan de ser ud – og det er her, at markedet for mandemakeup kommer ind i billedet.

– Der er en stigende tendens til, at man som mand gør mere for at se vejplejet ud. Specielt er der fokus på skæg, og vi ser at der bliver solgt flere og flere grooming produkter specielt til skæg, som eksempelvis skægolie og kamme, til at sætte frisere sit skæg med.” siger pressechef hos Estée Lauder Gitte Trier.

Læs også: Nu skal du hælde olie i skægget

Og det er ikke kun skægget, som mænd går op i. Store stjerner, som David Beckham og Cristiano Ronaldo, har i den grad været et forbillede for rigtig mange mænd. De har været med til at normalisere brugen af blandt andet foundations, øjenbrynspensler, contouring, hvor man lægger skygger i ansigtet med mørkere farver, og andre forskellige hudplejeprodukter til mænd.

– Jeg kan ikke sige i tal, om der er stigning i salget af hudplejeprodukter til mænd, men jeg kan sige, at vi ser flere og flere mænd vise interesse for vores produkter, og at der på det seneste er kommet en del nye mærker på markedet, som er specielt til mænd, fortæller Gitte

Familiefædre vil have tips til makeup
Hamsa Yassin, der er dansk youtuber og blogger, er et eksempel på én, som benytter sig af makeup til mænd. Han lægger videoer op på youtube to til tre gange om ugen, der hovedsageligt omhandler skønhed, hudpleje og makeup. Han oplever dagligt, at flere og flere mænd henvender sig til ham igennem hans blog. Her spørger de ham ofte til råds omkring makeup til det mandlige køn.

– Der er rigtig mange heteroseksuelle mænd, der spørger mig, hvad de skal gøre. Og det er i alle aldersgrupper. Flere gange har jeg oplevet, at familiefædre spørger mig til råds om, hvad for noget makeup, de kan bruge, eller hvad skal de gøre for at skjule de her røde mærker. Hårde gutter fyldt med tatoveringer henvender sig også.

Læs også: Tatoveringer udskiftes som bukser

Hamsa Yassin oplever dog alligevel, at folk kigger mærkeligt på ham, når han går med makeup.

– Det er jo ikke mega voldsomt, den makeup jeg går med. Alligevel synes jeg, at folk kigger meget underligt på mig. Men jeg forventer helt klart, at det kommer til at være mere acceptabelt i fremtiden, jeg synes nemlig at der er mange heteroseksuelle mænd der allerede går med makeup.