Bycyklerne i København fik en særdeles hård medfart efter lanceringen i foråret 2014, men efter en række startvanskeligheder er der nu medvind for de motoriserede delecykler.
I 2016 blev antallet af kørte ture mere end femdoblet sammenlignet med 2015, og i de første fem måneder af 2017 er der således også sket en forbedring sammenlignet med samme periode sidste år.
Læs også: Brugen af bycykler er eksploderet
Fakta om bycyklen
- I alt er der i dag 1860 bycykler
- Der er 103 bycykelstationer
- 88 millioner er blevet afsat til projektet over en periode på 8 år
- By- og Pendlercykel Fonden ejes af København- og Frederiksberg Kommune i samararbejde med DSB
På årets første seks måneder er der i alt kørt 365.000 ture på de københavnske bycykler. Til sammenlignng blev der kørt 234.000 ture i samme periode i fjor. Altså er der sket en stigning på mere end 56 procent sammenlignet med 2016. Det fremgår af tal fra bycyklen.dk.
Ifølge Niels E. Bjerrum (S), der er formand for By- og Pendlercykel Fondens bestyrelse og medlem af København Kommunes Miljø- og Teknikudvalg, er udviklingen glædelig og forventelig:
-Det har hele tiden været en del af vores udviklingsstrategi, at der er flere og flere, der skal bruge cyklerne, og derfor er det dejligt, at der er sket en god stigning i det første halvår, men det er også helt efter planen, siger han.
Hård fødsel
Manglende leveringer af cykler, tekniske problemer og for få steder at hente og aflevere cyklerne. Problemerne var mange for de dyrt indkøbte smart-bikes, da de for første gang blev sat på de københavnske gader tilbage i foråret 2014.
I april 2015 skulle der have stået 1860 bycykler fordelt i gaderne i København og Frederiksberg Kommune, men sådan gik det ikke. Faktisk var kun omkring 400 cykler dengang på gaden, mens der også var langt færre stoppesteder end først lovet.
Læs også: Kritik af reklamer på københavnske bycykler
Det medførte massiv kritik af cyklerne, og Københavns Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell udtalte dengang, at projektet ikke kunne blive en succes.
Fortsat konservativ kritik
Modvinden blev dog udskiftet med medvind i antallet af kørte ture i 2016, og selvom firmaet bag bycyklerne, Gobike A/S, i marts i år blev erklæret konkurs, er cyklerne stadig at finde på vejene.
By- og Pendlercykel Fonden, der ejer de københavnske bycykler, overtog i april Gobikes datterselskab, Bikeshare A/S, der står for den daglige drift af bycyklerne, der derfor forsat kører ufortrødent videre.
Der bør ikke være en fond bag bycyklerne
Netop dét møder dog kritik fra Jakob Næsager (C), der lige som Niels E. Bjerrum er medlem af Miljø- og Teknikudvalget i Københavns kommune.
-I og med at det daværende driftsselskab gik konkurs i marts, er det fonden selv, der driver bycyklen. Det er ikke i overensstemmelse med formålet af projektet, siger Jakob Næsager og uddyber:
-Det væsentlige ved projektets start var, at driften blev udliciteret, således at der blev skabt konkurrence på markedet. Vi har et ønske om, at fonden ikke selv skal stå for driften, siger han.
Jakob Næsager mener desuden, at der allerede inden lanceringen af bycyklen var et velfungerende marked for privat udlejning af cykler.
-Jeg har fået oplyst, at der inden bycyklerne kom, var 3500 cykler, der kunne lejes hos cykelhandlere og hoteller. Så der har været et privat marked for udlejning af cykler, som fungerede fint, og derfor synes jeg stadigvæk, at det er uhensigtsmæssigt, at kommunen har skudt penge i et projekt, der udkonkurrerer private virksomheder, siger Jakob Næsager.
Fremgang trods prisstigninger
Stigningerne i brugen af bycyklerne er sket til trods for, at priserne på at leje en bycykel blev hævet ved indgangen til 2017. Prisen for en times kørsel blev hævet fra 25 til 30 kroner, mens der også blev ændret i abonnementerne, der koster 70 kroner om måneden.
Det har blandt andet medført et fald i antallet af abonnenter fra 3.450 i 2016 til 2.549 i juni 2017. Til gengæld er der dog samlet ved udgangen af juni måned registreret 37.471 flere brugere end ved årsskiftet.
Bycyklerne skal supplere den offentlige transport
Bestyrelsesformand i By- og Pendlercykel Fonden Niels E. Bjerrum fortæller dog, at antallet af brugere ikke er det eneste succeskriterie.
-Jeg synes ikke, at man kun kan måle bycyklens succes på antallet af brugere. Det handler også om kvaliteten af turene og dækningsgraden i forhold til, hvor mange stationer og cykler vi har, siger han.
Målet med bycyklen er, at den skal supplere Københavns andre tilbud af offentlig transport.
-Bycyklen er sat i verden for at være det fjerde ben i den offentlige transport, og om vi formår at leve op til det afhænger i sidste ende af, om vi formår at få færre biler til at køre rundt i København og i stedet få bilisterne til at bruge bycyklen, siger Niels E. Bjerrum.