754.000 biografbilletter blev langet over disken til modstandsfilmen “Hvidsten gruppen”. Dermed blev filmen den mest sete danske film – og den næstmest sete film overhovedet i 2012, kun overgået af James Bond-filmen “Skyfall” ifølge en opgørelse over sete film fra Danmarks Statistik.
Det er forestillingen om et tabt fællesskab, der får os i biografen, mener Henrik Jensen, lektor i historie på Roskilde Universitet (RUC)
– Det handler om nogle, der ofrer sig for andre – og det foregik lige her i Danmark. Og det er en historie om, hvordan det var at være dansk engang. At gøre noget for andre og ikke bare for sig selv. Det er en måde at huske historien på.
Læs også: Anmelderne roser dansk krigsfilm
Et afbræk fra X-factor-tilværelsen
“Hvidsten gruppen” hitter også blandt de unge. Filmen var årets mest sete danske film blandt de 15- til 24-årige, viser en opregning af Det Danske Filminstitut (DFI).
Henrik Jensen mener, at film som “Hvidsten Gruppen” tiltrækker biografgængerne, fordi den er et afbræk fra tilværelsen.
– I dag handler det om os selv hver især. Når der er krig, må man se ud over sin egen næsetip, og det er anderledes end den X-factor-facebook-tilværelse, vi normalt har.
Vi, danskerne elsker film om os selv
Stadig flere danskere vælger at se en dansk film, når de står foran billetskranken. Danske biografers entréindtægter steg fra 749,8 mio. kr. i 2011 til 842,7 mio. kr. i 2012. En stigning på 12 pct, fremgår det af Danmarks Statistik.
Læs også: Stadig flere ser danske film
“Hvisten Gruppen” er instrueret af Anne-Grethe Bjarrup Riis og produceret af Regner Grasten.Handlingen udspiller sig i Danmark i årene 1942-44 under besættelsen, hvor ejerne af Hvidsten Kro samler en gruppe mennesker og indgår i modstandsbevægelsen, indtil gruppens aktiviteter optrevles af tyskerne.Otte af gruppens medlemmer blev henrettet juni 1944 ved skydning.