The Coca-Cola Foundation har valgt at støtte den internationale idræts’ paraplyorganisation ISCA med 5,2 millioner. Donationen er til projektet Move Activation, der har til formål at få europæerne til at bevæge sig mere.
Senioranalytiker ved Idrættens Analyseinstitut Rasmus K. Storm ser ikke noget problem ved selve donationen, da betingelserne for støtten ikke er af kommerciel karakter. Han mener dog, at der er en interessekonflikt ved samarbejdet, som ISCA må tage højde for.
– Der er en interessekonflikt, man må være åben omkring. Hvis der er nogle specifikke ting, som ISCA er forhindret i at gøre, som de nok ville have gjort, hvis det ikke havde været for den her donation, så synes jeg, det er problematisk, siger han.
ISCA-boss affejer kritik
ISCA’s danske præsident, Mogens Kirkeby, ser ikke noget problem i samarbejdet med Coca-Cola. Ifølge ham er det “strategiske overvejelser” i bestyrelsen, der ligger til grund for de samarbejdspartnere, som den internationale forening vælger.
– Vi går ind i et samarbejde med nogle virksomheder og deres fonde ud fra en vurdering af, hvad vi hver især kan bidrage med. Og vi har taget en beslutning om, at vi skal arbejde med virksomheder, som kan skabe en værdi, for det vi laver, siger Kirkeby.
Palle Fogh, formand for DGI Nordjylland, har tidligere udtalt sig kritisk om samarbejde med blandt andre Coca-Cola. Han har stadig den holdning, at det grundlæggende er problematisk, hvis breddeidrætten bliver understøttet af virksomheder, der sælger usunde produkter. Han mener, at der er tale om en balancegang, når det kommer til den slags støttekroner.
– Hvis betingelserne er, at det er en donation, som Coca-Cola ikke vil udnytte kommercielt over for børn og unge, så vil jeg ikke være afvisende over for det, siger han.
ISCA er en international breddeidrætsorganisation med hovedsæde i Danmark. ISCA har over 40 millioner medlemmer fordelt på over 60 lande.