Den kolde og mørke tid er over os. Et ekstra skud vitaminer i disse måneder kan virke tillokkende for at undgå træthed og afvise sygdom. Netop nu satser norske Eqology stærkt på det danske marked med deres naturlige kosttilskud og hudplejeprodukter. Eqology bruger den lovlige metode network marketing til at markedsføre sig. Metoden har dog ligheder med ulovlige pyramidespil. Professor i revision ved CBS, Kim Klarskov Jeppesen, kan ikke udtale sig konkret om Eqology, men forklarer forskellen mellem network marketing og pyramidespil.
– Det handler om, at kigge på hvor den primære indtægt kommer. Der skal leveres en eller anden form for vare eller værdi til en kunde, så er det network marketing. Hvis der kun er indtægt, fra at man rekrutterer andre sælgere, så er vi ovre og tale noget pyramideagtigt noget, siger Kim Klarskov Jeppesen.
Svært at gennemskue
Eqologys markedsføring kan virke kompleks. Cecilie Trine Nielsen er 23 år og distributør hos Eqology. Cecilie er altså ikke ansat hos Eqology, men har valgt at sælge produkterne, efter at hun selv er begyndt at bruge dem. Hun fortæller om de grundlæggende trin i markedsføringen.
– Man kan skaffe tre kunder for at få sine produkter gratis, og det kan kunderne også benytte sig af. Så man behøver ikke at være distributør for at få sit produkt gratis.
– Der er mange, som føler, at det er en attraktiv måde at sprede budskabet om et produkt på til en masse forbrugere. Det er også effektivt, da forbrugerne mange gange bliver fanget med paraderne nede, da sælgerne er venner og bekendte, som man ikke forventer, der vil sælge noget unødvendigt.
Kim Klarskov Jeppesen, Professor i revision ved CBS
Da Cecilie er distributør, har hun lagt 5.000 kr. og modtaget et ”Premium Business Kit”, som indeholder forskellige produkter og salgsmaterialer. Man kan så efterhånden blive ”Team Leader” og kæmpe sig vej mod det syvende og sidste trin på rangstigen ”Double Diamond”. Cecilie har været til møde med to norske topsælgere i København, og hun er også tilknyttet sin egen lille gruppe.
– Der er flere forskellige grupper i hele landet. Det kommer an på, hvem der har signet personen ind. Tom, der er vores teamleder, har signet min veninde Camilla ind, og hun har signet mig ind, fortæller Cecilie.
Cecilie mener, ikke at Eqologys markedsføring kan sammenlignes med pyramidespil.
Mange år på bagen
I Norge har Eqology eksisteret siden 1998, men det er først inden for de senere år, at produkterne er forsøgt markedsført i hele Skandinavien. Planen er, at Eqology skal spredes til hele Europa. Eqologys mange år på bagen taler for, at det ikke er et pyramidespil, hvis man holder det op med Kim Klarskov Jeppesens definition på pyramidespil.
– De rigtige pyramider har en meget kort levetid. Det er normalt, at man skal rekruttere ca. 5-6 personer, så der går ikke længe, så er der ikke flere mennesker i Danmark. Rene pyramider stopper hurtigt, og så starter de måske op lidt senere under et andet navn.
Læs også: Kosteksperter: Vinterkulden får dig til at spise mere usundt
Da network marketing minder om pyramidespil på flere områder, så kan det virke underligt at fænomenet er så anvendt.
– Der er mange, som føler, at det er en attraktiv måde at sprede budskabet om et produkt på til en masse forbrugere. Det er også effektivt, da forbrugerne mange gange bliver fanget med paraderne nede, da sælgerne er venner og bekendte, som man ikke forventer, der vil sælge noget unødvendigt, uddyber Kim Klarskov Jeppesen.
Produkternes kvalitet
Eqology har i Norge opnået en GMP-standard (Good Manufacturing Practice). I Danmark er det Sundhedsstyrelsen, som står for inspektionerne i forhold til fremstillingspraksis. Sundhedsstyrelsen har ikke ønsket at udtale sig til NetAvisen om hverken GMP-standarder overordnet eller Eqologys produkter. Eqology står opført som firma med dansk adresse i Herlev. Det er dog ikke lykkedes for NetAvisen at komme i telefonisk i kontakt med firmaet på denne adresse.