N-ordet: Elevråd kræver regler for sprogbrug i undervisningen

Elever på Køge Gymnasium ønsker at stoppe læreres højtlæsning af n-ordet i undervisningen. Foto: 2happy, stockvault.

Når lærere på Køge Gymnasium læser n-ordet højt eller bruger det i undervisningen, går det ikke ubemærket hen. Ordet, som henviser til folk med afrikansk afstamning og af mange anses som racistisk, har fået sindene i kog blandt nogle af gymnasiets elever.

Faktisk finder de det så stødende, at spørgsmålet for nyligt blev diskuteret på et elevrådsmøde. Her besluttede elevrådet at udvikle en samværspolitik, som skal forhindre diskriminerende sprogbrug hos lærere på gymnasiet. 

– Til elevrådsmødet er jeg blevet gjort opmærksom på, at der er henvendelser i forhold, hvordan man henvender sig til lærere, når de udtaler sig diskriminerende, for eksempel når de bruger n-ordet i undervisningen. Vi har derfor snakket om nødvendigheden af at lave en retningslinje for, hvordan lærerne skal tale, siger Køge Gymnasiums elevrådsformand, Mathilde Daustrand. 

Elevrådsformanden fortæller, at nogle elever føler sig diskrimineret, hvis lærere udtaler n-ordet, selvom de læser op af pensum. Mathilde Daustrand understreger dog, at der ikke er tale om, at lærererne kalder eleverne for n-ordet.

Rektor: Kan ikke censurere fortiden
Køge Gymnasiums rektor, Peter Schiødt, synes det er fint, at eleverne vil tage en diskussion om lærernes højtlæsning af n-ordet, men mener ikke, at der er et behov for en samværspolitik.

– Vi har et skoleråd, så elevrådet kan altid tage ting op i skolerådet. Og det er selvfølgelig noget vi behandler seriøst, siger han og tilføjer, at det ville være bedst, hvis elever tager en dialog med lærerne om det på stedet i tilfælde af, at de føler sig stødt. 

Rektor Peter Schiødt mener, at der er tale om et svært dilemma. Han understreger, at det er vigtigt for eleverne at forstå, hvordan tingene har været op igennem tiden.

– Jeg synes, det er svært, fordi det er vigtigt at vide, hvordan tiden var på et tidspunkt. Hvis man sidder og ser film fra 1980’erne, gør de noget helt andet, end man ville gøre i dag. Det er ikke noget, man kan censurere væk. Man kan ikke lave historieskrivningen om, siger han.

Forsker advarer mod at bruge n-ord
Men det er diskriminationsforsker ved Center for Uddannelsesforskning (CFU) på Aalborg Universitet Mira C. Skadegård uenig i. Hun peger på, at man blot kan sige “n-ordet”, når man læser op, uden at ødelægge teksten eller materialet.

– N-ordet er et begreb, som er vokset ud af og hænger sammen med kolonialismen, hvor man brugte ordet til at beskrive sorte mennesker som værende laverstående eller mindre værd. Så nej det er ikke relevant at bruge begrebet i 2022. Og nej det er heller ikke nødvendigt at læse det højt, siger hun.

Mira C. Skadegård påpeger, at forskning viser, at ord kan have en negativ påvirkning. Derfor mener hun, at brugen af n-ordet kan have en traumatiserende effekt, også når det bliver læst højt i undervisningen.

– Læreren kan have de bedste intentioner, mens han eller hun læser det højt eller refererer til det, men hvis ikke de forstår, at n-ordet kan have mulige konsekvenser, så kan de, om de ønsker det eller ej, komme til at udføre en diskriminerende eller racistisk handling, som kan have en traumastiserende effekt hos elever, siger forskeren.

Læs også: Harvard-studerende råber op om racisme

Hvorfor må man ikke sige n-ordet?

    • N-ordet anses som en racistisk og diskriminerende betegnelse for sorte mennesker.
    • Historisk er ordet blevet brugt til at beskrive afrikanere som værende mindre udviklede og intelligente end hvide europære, og dermed tilhørende en underordnet race.
    • I stedet for at bruge n-ordet anbefaler forskere, at man betegner folk efter deres nationalitet eller bruger ordet sort, hvis der skal refereres til sorte eller afrikanere.

Kilder: Videnskab.dk

Gymnasiets elevrådsledelse, KUPA, har været på et kursus afholdt af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), hvor KUPA oplevede, at diskriminerende sprogbrug hos lærere blev omtalt som et eksisterende problem på gymnasier landet over.

Kurset bidrog også til, at elevrådet diskuterede vigtigheden af en samværspolitik, som skal forhindre diskriminerende sprogbrug hos lærere, oplyser elevrådsformanden. 

Samværspolitikken er endnu ikke udviklet, men vil ifølge elevrådet blive udviklet til de kommende elevrådsmøder.

Sådan gjorde vi: Idéen opstod på baggrund af et referat fra et elevrådsmøde, som blev offentliggjort på Køge Gymnasiums Facebooksside. Det fremgik af referatet, at elever på gymnasiet ønsker at udvikle en samværspolitik. Interviews med kilder er foregået telefonisk.