En markant stigning i cykeltrafikken betyder, at pladsen på cykelstierne bliver mere trængt. Derfor vil Københavns Kommune nu gå i gang med en ny plan, der skal løse problemet og skabe bedre forhold for cyklisterne. Både bilister, cyklister og fodgængere skal høres. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
– Inden eksperterne sætter sig til tegnebordet vil trafikanterne blive taget med på råd, uanset om de mest bruger cykel, gang, kollektiv transport eller bil, skriver Københavns Kommune i pressemeddelelsen.
Bilister inddrages i planen, så der på den måde også tages hensyn til bilisterne.
Det sker dog nogle gange, at det bliver symbolske processer. Man har en plan for, hvordan projektet skal ende, og så laver man sådan nogle ’falske’ inddragelsesprocesser.
Anne Torzten, der er ph.d.-studerende ved Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet
Ikke kun cyklister skal høres
Også cyklisterne skal have en stemme. Det glæder Amalie Friis, der cykler over Knippelsbro hver dag:
– Jeg synes, det er rigtig godt, at der bliver taget initiativ til at forbedre forholdene og især, at os som faktisk befinder os på cykelruterne bliver hørt.
Gå på opdagelse i kortet nedenfor. Klik på punkterne se Københavns mest trafikerede cykelruter. Artiklen fortsætter under kortet.
Ekspert: Pas på falsk inddragelse
Københavns Kommune vil hyre konsulenter udefra, som skal foretage kvalitative interviews med trafikanterne og på den måde inddrage deres ønsker og få et overblik over, hvor der først skal afsættes penge, fortæller pressechef Morten Rixen.
– Inden eksperterne sætter sig til tegnebordet vil trafikanterne blive taget med på råd, uanset om de mest bruger cykel, gang, kollektiv transport eller bil, skriver Københavns Kommune i pressemeddelelsen.
Anne Torzten, der er ph.d.-studerende ved Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, mener, at det er god idé at inddrage Københavns trafikanter i planen:
– Jo tidligere man inddrager dem, jo større chance er der for, at projektet ender med at opfylde de ønskede behov, og at der undgås mange konflikter. Det sker dog nogle gange, at det bliver symbolske processer. Man har en plan for, hvordan projektet skal ende, og så laver man sådan nogle ’falske’ inddragelsesprocesser.
Der er i alt afsat 1,5 millioner kroner til at udarbejde planen, mens et trecifret millionbeløb skal dække gennemførelsen af de nye tiltag.
Kaos på cykelstierne
Planen omhandler de seks mest cykeltrafikerede strækninger i København, som med et stigende antal cyklister har brug for bedre cykelstier. Københavns Kommune håber på, at planen vil give gennemarbejdede forslag og skabe et overblik over, hvad der konkret skal ske på cykelstrækningerne, siger Morten Rixen.
140.000 cyklister passerer sammenlagt Københavns travleste cykelstier. Høj fart, brede cykelkurve, ladcykler og mange cyklister skaber usikkerhed og trængsel for cyklisterne.
– Cykelstierne er meget smalle, så jeg føler mig nogle gange usikker. Især hvis man skal overhale, så er det altid lidt farligt, hvis der kommer en cyklist bagfra med høj fart,” siger Luna Kuld, som dagligt cykler igennem Nørrebrogade.
Læs også: Politiet er skyld i cyklisternes dårlige adfærd
I 2025 lover kommunen, at københavnerne kan køre på brede cykelstier med mulighed for at transportere indkøbsposer og børn uden at være til fare for sig selv eller andre cyklister, skriver de i deres cykelstrategi-rapport.