Nye fly sikrer miljøvenlig luftfart

Nye fly og grønne indflyvninger. Det er blot to af de tiltag, som skal bringe flyvning et skridt tættere på at blive miljøvenligt og udlede mindre CO₂ i atmosfæren. Fra d. 1. januar 2012 har EU vedtaget, at luftfarten bliver underlagt et CO₂-kvotesystem, som skal føre til, at alle Europas luftfartsselskaber bliver mere miljørigtige.

Optimering af miljø har dog længe været på dagsordnen hos Cimber Sterling, Norwegian og SAS, der hvert år flyver passagerer i hobetal ud af København.

»I SAS gør vi allerede en række ting som ikke kun skyldes EU’s kommende kvotesystem, men som vi havde sat i gang i forvejen,« fortæller miljøchef i SAS, Martin Porsgaard.

»Vi går meget op i at det skal være så økonomisk og så grønt som muligt. Det har hele tiden været vores strategi, hvis vi skal være i stand til, at sælge billetter så billigt som vi gør,« oplyser presse- og marketingchef i Norwegian, Johan Bisgaard Larsen.

Europas yngste flyflåde
Norwegian har ligesom SAS været vant til regulering af CO₂-udledningen, fordi Norge, hvor begge selskaber også har baser, allerede har indført en miljøafgift på flyvning. Derfor har de været vant til at tænke miljøet ind i deres selskabsstrategier.

»Norwegian gør det mest miljørigtige, man kan gøre som luftfartsselskab, og det er at have nye fly. Vi har en af Europas yngste flyflåder i luften, bare den dag i dag og den bliver yngre som årene kommer,« fortæller Johan Bisgaard Larsen.

»Alene i tredje kvartal i år har Norwegian sparet 47 millioner norske kroner på brændstof, sammenlignet med sidste år, fordi vi har fået nye fly.«

I år har Norwegian modtaget 15 nye fly af typen Boeing 737-800 som er den mest solgte flymodel og et af de mest miljøvenlige fly. Flyet skal afløse selskabets ældre og mindre miljøvenlige fly.

Grønne indflyvninger
Det er dog ikke isenkrammet alene, der gør luftfarten mere miljøvenlig. Brændstofbesparende tiltag, der skal bidrage til mindre CO₂-udledning, er lanceret af både SAS og Cimber Sterling.

Hos Cimber Sterling har man lavet et program, som skal spare på brændstoffet, der har opnået så stor succes, at producenten bag de fly som Cimber Sterling benytter, har valgt at tilbyde det til andre operatører.

I SAS har man i 2006 lanceret et projekt, der har haft fokus på at gøre indflyvninger til lufthavnene ’grønne’.

»Grøn indflyvning er, at man fra fuld højde svæver ind til lufthavnen, i stedet for at bruge motorerne. Det sparer både brændstof, giver en mere behagelig indflyvning for passagerne og larmer mindre til glæde for dem, som bor nær lufthavnene,« fortæller Martin Porsgaard, der også oplyser, at SAS også gerne vil have adgang til at hælde biobrændstof på deres fly frem for konventionelt flybrændstof.


EU målsætning

Ved at anskaffe nye fly og lade de gamle gå på pension, samtidigt med at flyvningerne foretages med fokus på økonomi og miljø, er både Cimber Sterling, Norwegian og SAS fokuseret på at skulle reducere deres CO₂-udledninger.

Hvorvidt selskaberne allerede fra næste år forventer at have nedsat deres udledning til 85 procent af deres forventede udledning, oplyser SAS, at de ikke fra næste år forventer en så drastisk reduktion, men at de på sigt helt sikkert vil få CO₂-reduktionerne indhentet – også selv om EU skulle sænke barren for udledning yderligere.

Billede:

Et af Norwegians i alt 42 ’Boeing 737-800’ fly. Flyet har 186 sæder og udleder 33 procent mindre CO₂ end ældre flytyper. Cimber Sterling og SAS råder også over Boeing 737 fly i deres fly flåder.

Læs også:

Luftfartsselskaber bifalder kvotesystem

Miljøorganisationer afviser grøn luftfart