OL: komfort i højsadlen

Når de danske cykelryttere dyster om at komme først over i målstregen i London til sommer, vil de ikke have mere fart i pedalerne end ved det seneste OL. Men et elektronisk system gør det lettere at skifte gear.

– El-systemet sikrer bedre komfort med et hurtigere og mere præcist gearskifte, siger Rene Jensen, direktør for Jensen Cykler.

Det er nok ikke helt ueffen for en cykelrytter at få lidt hjælp, når syren i benene melder sig på vej opad en grusom stigning.

En lille batteridrevet motor aktiveres, når rytteren trykker på en knap. Og så slipper man altså for at bruge fingerkræfter på besværet, men der er ikke afgørende sekunder at hente med systemet.

På et opladet batteri er der ubesværet gearskifte de næste 1000-2000 kilometer.

Cykelsporten har nået topfarten

Det nye gearskiftesystem er den mest opsigtsvækkende udvikling, der har været i cykelsporten siden OL i Beijing for snart fire år siden. Forskerne kan til gengæld ikke finde ud af, hvordan de får mere fart i jernhesten.

Cykelproducenter slås med at finde på nye ting for at få lidt ekstra fart i hjulene, men der sker ikke så meget.

 – De kan ikke rigtigt finde ud af, hvad de skal gøre. Man har nået en mur udviklingsmæssigt, siger Rene Jensen.

Forskningsmidler går til at optimere cykelstellet, fordi det bestemmer, hvordan cyklen kører.

– De eksperimenterer meget med at ændre på forgaflens højde. Den bliver lagt lidt ned, eller hævet, men ingen kan finde ud af, hvad der er bedst.

Du kan følge de danske cykelryttere til sommerens OL i London, der indledes 27. juli.

 
Læs også: Få OL-overblikket på smartphone og Facebook   

Læs også: Team Danmark lugter OL-medaljer