Politikere kalder til kamp for Kystbanen: »Hvor svært kan det være?«

Nogle af Kystbanens pendlere kommer til at vente længere toget, når ny køreplan træder i kraft d. 12 december. Nu slår politikere et slag for hyppigere drift. Foto: Jasper Carlberg – pressefoto fra dsb.dk

– Det skriger til himlen, at DSB reducerer driften på Kystbanen.

Sådan skriver Facebook-gruppen ‘Til kamp for Kystbanen’. Bag gruppen står to lokale Venstre-politikere fra Nordsjælland. Én af dem er Anne Ehrenreich, som sidder i Hørsholm Kommunalbestyrelse og Hovedstadens regionsråd, hvor hun blandt andet er medlem af Trafikudvalget.

– Det går så meget i den gale retning. Det, der undrer mig, er, at politikerne på Christiansborg ikke gør noget ved det, siger hun.

Facebook-gruppen er en reaktion på DSB’s nye køreplan for Kystbanen – togbanen, der forbinder den nordsjællandske kyst fra Helsingør til København. Med køreplanen må mindre kyststationer tage til takke med toge hver halve time, hvor der tidligere kom et tog hvert 20. minut. Gruppen tæller efter en lille uge over 1000 medlemmer.

Læs også: Ny rute og ændrede afgangstider: Kystbanen ændrer sig fra december

Ifølge Anne Ehrenreich, der selv er pendler, skal det være nemt at bruge den offentlige transport. Ellers risikerer man, at flere mennesker flytter sig over i bilerne, som hun siger.

– Beslutningen hænger slet ikke sammen med, når man taler om klima og klimatopmøder. Jeg kan overhovedet ikke forstå, hvordan nogen kan få den tanke at reducere togdriften, siger hun.

Ny køreplan er et politisk ønske 

Men hvem har så fået den tanke at reducere togdriften?

– I dette tilfælde er det et politisk ønske, vi er blevet bedt om at realisere. Vi er blevet bedt om at tilgodese de seks nordligste stationer, men til gengæld nedprioritere de fire sydlige stationer, siger Tony Bispeskov, som er informationschef i DSB

Han erkender, at den nye køreplan har en betydning for de mindre stationer, fordi de får en dårligere betjening, end de er vant til. Han fortæller, at baggrunden for den nye køreplan er lidt anderledes end normalt, hvor det er DSB, som alene tilpasser driften.

Tony Bispeskov henviser til en politisk aftale, som VLAK-regeringen sammen med Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti vedtog i 2017. Aftalen, der går under navnet ‘Fremtidens togtrafik i Hovedstadsområdet’, støber fundamentet til den køreplan, som Kystbanen til december overgår til.

I aftalen står der blandt andet, at man vil øge betjeningen på Kystbanens seks nordligste stationer – fra Helsingør til Kokkedal. Samtidig er man enig om at reducere betjening på de fire mindre stationer syd på Kystbanen. Konkret betyder det færre toge til Rungsted Kyst, Vedbæk, Skodsborg og Klampenborg.

Om Kystbanens nye køreplan

  • Træder i kraft d. 12 december (d. 13 december for S-toge)
  • Indfører 15-minutters drift på toge til og fra Helsingør. Disse toge stopper ikke mellem Rungsted Kyst og Klampenborg.
  • Reducerer driften af toge til og fra Nivå, så de kører hver halve time frem for hvert 20. minut.
  • På baggrund af et ønske om at adskille Kystbanen med togtrafikken fra Sverige, vil toge fra Helsingør ikke køre til Sverige.
  • Toge fra Helsingør vil nu i stedet køre til Roskilde og Næstved

Kilde: dsb.dk

»Jeg er ikke Komiske Ali«

Byrådskandidat for Venstre i Rudersdal Jens Kloppenborg-Skrumsager er den anden medstifter af den omtalte gruppe. Da aftalen om Kystbanen blev vedtaget i 2017, rådgav han regeringen som leder af Venstres Center for Kommunikation og Politik. Alligevel er han ikke synderligt begejstret for aftalen.

– Vi går ikke indirekte ind og kritiserer aftalen. Vi kritiserer den direkte. Og det gjorde jeg også dengang som rådgiver i regeringen. Jeg skal ikke stå på mål for tåbelige beslutninger truffet af hvilken som helst regering. Jeg har ikke siddet i regeringen, siger Jens Kloppenborg-Skrumsager.

Han fortæller, at der i Venstre er plads til, at man kritiserer tidligere beslutninger, der er truffet på partiets vagt.

– Jeg er ikke Komiske Ali, der står og forsvarer det uforsvarlige. Det, man besluttede i 2017, var en tåbelighed, siger den tidligere rådgiver og nu byrådskandidat.

Anne Ehrenreich er også kritisk over for den aftale, regeringen indgik i 2017. Hun mener heller ikke, hun skal stå inde for noget, hendes kollegaer har besluttet.

– Den beslutning fra 2017 burde nok justeres, måske også af den siddende regering, i forhold til klimahensyn og sådan nogle ting, fortæller hun.

Valgkamp? 

Begge stiftere af ‘Til kamp for Kystbanen’ har en aktie i kommunal- og regionsrådsvalget d. 16 november. Mens Jens Kloppenborg-Skrumsager er byrådskandidat i Rudersdal Kommune, genopstiller Anne Ehrenreich til begge hendes nuværende poster i Hørsholm Kommunalbestyrelse og Hovedstadens regionsråd.

Facebook-gruppens oprettelse er ifølge Anne Ehrenreich dog ikke et led i politikernes valgkamp. Hun gør det klart, at indsatsen vil fortsætte efter valget.

– Vores holdning er: Hvor svært kan det være? Hvordan kan man træffe sådan en beslutning her? Det fatter vi ikke, siger hun.

I Facebook-gruppen oplyser Jens Kloppenborg-Skrumsager, at man snart vil henvende sig til DSB med »ønsker til driften«, og at man løbende vil have dialog med folketingsmedlemmer fra alle partier.

Sådan gjorde vi: Artiklen er skrevet på baggrund af mundtlige interviews med de involverede politikere samt DSB’s informationschef. Derudover indgår skriftlige citater fra Facebook-gruppen ‘Til kamp for Kystbanen’ også. Idéen til artiklen opstod ved at holde øje med beboergrupper på Facebook.