Politikere tænker nyt – men effekten af Facebook-forbuddet er begrænset

Når frederiksbergborgere den 18. november skal vælge nyt byråd, foregår en større del af valgkampen væk for skærmen. Efter at Meta i år har indført et forbud mod politiske annoncer på Facebook og Instagram, må kandidaterne finde alternative måder at møde vælgerne på.

– Vi kan ikke reklamere på Facebook og Instagram og alle de andre platforme. Vi bliver simpelthen nødt til at finde på alt muligt andet, siger Jacob Rosenberg, kandidat for Det Konservative Folkeparti på Frederiksberg.

Fra algoritmer til øjenkontakt

For Jacob Rosenberg (K) betyder ændringen et farvel til de digitale kampagner, der tidligere fyldte i hans valgstrategi.

– Sidste gang og i alle de andre valgkampe var der en stor del af det bare, at man sad derhjemme og var på Facebook. Vi laver stadig opslag, selvfølgelig, men det er noget helt andet, end det var før, fortæller han.

Rosenberg (K) deltog for nylig i et valgevent på restaurant Frederik d. 6. på Frederiksberg, hvor lokale kandidater mødte vælgere til øl og debat om kommunalpolitik. For ham er disse arrangementer eksempler på, at politikerne tænker nyt.

– Jeg synes egentlig, det er positivt, hvis jeg skal være helt ærlig. For det er jo skønt at se, hvordan idéerne vokser frem, siger han.

Læs også: Kandidat inviterer singler til politisk fest: Vil engagere unge vælgere med quiz, øl og samtale

Fakta: Meta forbyder politiske annoncer i EU• Hvad: Meta (Ejere af Facebook og Instagram) har siden oktober 2025 forbudt betalte politiske annoncer i hele EU.
• Hvorfor: Forbuddet skyldes EU’s nye regler om gennemsigtighed i politisk reklame, som Meta vurderer, er for komplekse at efterleve.
• Betydning: Politikere og partier må fortsat lægge politisk indhold op, men ikke betale for at promovere det. Forbuddet rammer især lokalpolitikere, der mister en billig og effektiv måde at nå vælgerne på.
Kilder: Meta Newsroom, DR Nyheder (2025)

Ekspert: “Det er en overvurderet fortælling”

Ifølge Mark Blach-Ørsten, professor i politisk kommunikation ved Roskilde Universitet, er fortællingen om Facebooks afgørende betydning for valgkampe overdrevet.

– Ved det seneste kommunalvalg brugte 43 procent af kandidaterne målrettet annoncering. Det er altså under halvdelen. Forestillingen om, at alle nu står magtesløse, fordi de ikke længere kan købe annoncer, er simpelthen ikke rigtig.

Mark Blach-Ørsten henviser blandt andet til Center for Valg og Partier Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, hvis forskning viser, at effekten af sociale medieannoncer er minimal.

– Facebook kender dig ikke bedre, end du kender dig selv, og effekterne af annoncer er ofte marginale. Så der er ikke særlig mange, der gør det. Effekterne er ikke særlig store, siger han.

Han peger på, at politikerne ofte selv overvurderer betydningen af de digitale platforme:

– Det sjove ved sociale medier er, at effekten ikke er hos modtageren. Sociale medier har i stedet en effekt på afsenderen.

Det personlige møde huskes bedst

Selvom Facebook-annoncer måske ikke flytter stemmer, mener Blach-Ørsten, at de nye tendenser i valgkampen, som Rosenbergs, stadig kan have værdi for kandidaterne.

– Hvis de har kandidaten personligt, ude foran brugsen eller på stationen, så vil de bedre kunne huske det, når de står i stemmeboksen, end hvis de har scrollet forbi et eller andet budskab på et socialt medie, siger han.

For Jacob Rosenberg (K) er mødet med borgerne centralt i kommunalvalgkampen.

– Valgkampen handler jo om at møde folk, tale med dem og høre, hvad de tænker. Det gør vi endnu mere nu.

En ny virkelighed, men ikke et nyt valg

Selvom forbuddet har ændret arbejdsformen for nogle politikere, vurderer Mark Blach-Ørsten, at selve valgkampens grundform forbliver den samme.

– Valgkampene er, som de altid har været. Folk går utrolig meget op i kandidat-tests, og så deltager de i gadearrangementer eller andre events, siger han.

Sådan gjorde vi

Artiklen tager udgangspunkt i et vælgerarrangement på restaurant Frederik d. 6. på Frederiksberg, hvor lokale kandidater inviterede vælgere til en uformel aften med samtaler om kommunalpolitik. Artiklen bygger på fysiske interviews med Jacob Rosenberg, kandidat for Det Konservative Folkeparti, og Mark Blach-Ørsten, professor i politisk kommunikation ved Roskilde Universitet. Fakta om Metas regler er hentet fra Metas officielle pressemeddelelse (juli 2025) og DR Nyheders dækning af sagen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.