Da regeringen i oktober sidste år præsenterede deres regeringsgrundlag, vagte det stor glæde i Dansk Cyklist Forbund. Der var blevet gjort plads til cyklisterne, med lovprisninger om flere penge til cykelpuljer og flere investeringer i cykelstier. Her, et halvt år efter mener Dansk Cyklist Forbund ikke, at der er sket noget
– vi føler at der sker absolut ingenting på nogen som helst områder på cykelområdet, siger kommunikationschef i Dansk Cyklist Forbund Frits Bredal.
Det bakkes op af Det Radikale Venstre:
– Det er helt rigtig at regeringen ikke har leveret på cyklistområdet endnu, lyder det fra trafikordfører fra Det Radikale Venstre, Andreas Steenberg
Op ad bakke
En af de mere håndgribelige og konkrete forslag, som Cyklistforbundet mener, at regeringen kunne starte med, er blandt andet tilladelsen til, at cyklister må dreje til højre ved rødt lys. Et forslag, der allerede var oppe i 2010, og som Cyklistforbundet mener, ville være let for regeringen at afprøve i mindre trafikerede kryds.
– det handler om, at vi starter med at få udpeget steder i hele landet, hvor der faktisk overhovedet ikke er nogen grund til, at cyklister skal stoppe op, mener Jeppe Vöge fra Sygklister, Dansk Cyklist Forbunds ungdomsafdeling.
Selvom forslaget er konkret, og altså ifølge Cyklistforbundet let kunne bringes ud i virkeligheden, lader der ikke til at være vilje hos politikerne for at gøre en indsats.
Hos Justitsministeriet, der allerede i 2010 åbnede for muligheden for højresvingende cyklister, har man endnu ikke taget stilling til, om det kan lade sig gøre. Her henviser man til, at det må være op til de lokale vejmyndigheder at tillade.
Stat vs. Kommune
Netop den holdning bringer harme hos Dansk Cyklist Forbund, der mener, at regeringen i højere grad må komme ud af starthullerne og ikke overlade det hele til kommunerne
– Der er heldigvis en udvikling ude i kommunerne, hvor der sker ting og sager på kommunernes eget initiativ, fortæller Frits Bredal fra Dansk Cyklist Forbund.
Han har også en forklaring på, hvorfor der ikke fra regeringens side sker noget på området. Og håber at det er noget man vil tage med til forhandlingsbordet, når regeringen i dag nedsætter deres trængselskommission.
– Forudsætningen for, at man kan komme ordentlig videre er selvfølgelig, at man i Transportministeriet begynder at forstå, at transport også handler om cykler.
Både Dansk Cyklistforbund og Det Radikale Venstre er dog fortrøstningsfulde for fremtiden, da en regering jo som regel har mindst fire år til at rette op på tingene.
En opgave, De Radikale hellere end gerne påtager sig
– Der er som regel ønsker for omkring 3-400 milliarder kroner, når det kommer til transportpolitik, vi vil, i Det Radikale, arbejde for, at cyklisterne kommer med på den kommende finanslov, siger transportordfører Andreas Reenberg.
Vi har tidligere talt med SFs trafikordfører Anne Baastrup om den manglende kommunikation mellem Cyklistforbundet og regeringen. Læs artiklen her