Det er ikke altid, at en hjælpende hånd kommer uden en bagtanke.
Det pointerer Carsten Herholdt, ejer af reklamebureauet Brand Agency, efter at Hellerup Park Hotel i sidste uge inviterede hjemløse på hotelophold.
Tilbudet om gratis husly blev delt på hotellet facebookside. Og efter først til mølle-princippet blev værelserne uddelt til de hurtigste hjemløse, fremgår det af siden.
Spørger man reklamemanden, er det hele blot god reklame, etisk frastødende og henvendt til hotellets målgruppe.
– Målet for mig at se goodwill fra den rigtige målgruppe, altså hotellets betalende kunder. Og så handler det om PR. På den måde kan man ofte arbejde med to målgrupper, hvor den første i virkeligheden hjælper til at nå den anden, siger Carsten Herholdt, der har arbejdet professionelt med reklame de seneste seks år.
Hotelejer fik ideen på en løbetur
Hotellets ejer, Ole Andersen, havde ikke nogle kommercielle bagtanker med projektet, forsikrer han.
– Projektet startede som en refleksion, hvor jeg på min løbetur stødte på nogle hjemløse i parken, og tænkte, at det var en hård tilværelse. Senere kørte jeg tilbage til parken og sagde til dem, at de kunne få nogle værelser, men kun én dag ad gangen, og der var kun plads til tre ad gangen.
Han fik en god snak med de overnattende hjemløse dagen efter, og de hjemløse udviste stor glæde og taknemmelighed. Nogle af dem fik hele fem overnatninger.
Ole Andersen skrev efterfølgende endnu et opslag på Facebook, da han ville fylde værelserne ud de næste par dage. Opslaget vakte interesse og delinger.
Læs også: Politikere: Fantastisk med fokus på hjemløse og alkoholikere
Reklamemand: De hjemløse er ikke målgruppen
Carsten Herholdt køber ikke Ole Andersens forklaring.
Umiddelbart vurderer han, er der tale om klassisk Corporate Social Responsibility (CSR), som er en tanke, hvor virksomheder ikke bare har et ønske om at tjene penge, men ligeledes om at hjælpe mennesker.
Det er en effektiv strategi, når man bryder konventionerne og kombinerer elementer, som normalt ikke hænger sammen, fortæller Carsten Herholdt. Men nutidens forbrugere er bevidste og kritiske.
– Som forbruger ville jeg selv tænke, at hele dette CSR-tiltag blot er en iscenesættelse, hvor det ikke handler om at give, men om at lukrere på PR og brandværdi fra en sårbar målgruppe. Og derfor vender det hele for mig. Istedet for, at det er moralsk forbilledligt, bliver det etisk frastødende, siger han.
“Jeg bruger Facebook, som jeg vil“
Hotelejer Ole Andersen afviser kritikken og forklarer, at der på ingen måde lå en PR-strategisk tanke bag Facebook-opslaget og projektet i sig selv. De lavede opslaget på andendagen, da hotellets tre ledige værelse til hjemløse ikke var fyldt ud.
Ole Andersen understreger, at han bruger Facebook præcis som han vil, og det i alle sammenhænge. Han har meget lidt tilovers for folk, som ikke kan se hans pointe med projektet.
– Hvis folk har den holdning, så må de godt dét. Jeg er fuldstændig ligeglad. Det havde intet med PR og marketing at gøre det her, men var udelukkende et spørgsmål om at prøve at hjælpe nogle hjemløse, siger han.
Læs også: Tag på tur med en hjemløs
Kirkens Korshær: Hjemløse har brug for hjælp hele året
Rapport fra SFI
- 2007: 4998 registrerede hjemløse i Danmark
- 2017: 6635 registrerede hjemløse i Danmark
Hotelovernatning indgår i flere hjemløshedssituationer. I 2017 havde 165 hjemløse borgere overnattet på hotel.
Størstedelen overnatter på herberg, men hver tiende hjemløse har overnattet på gaden.
Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI)
Patrycja Wyszomirska, der er afdelingsleder ved Kirkens Korshærs Herberg (KKH), mener, at der er en skævvridning i, hvornår man tilbyder de hjemløse hjælp. Hun forklarer, at de hjemløse ofte får brug for et afbræk fra herbergets forpligtelse, og at de er glade for at kunne tilbringe en overnatning på hotel.
Der er dog en tendens til, at hjælpen bliver koncentreret til vinterhalvåret grundet kulden, men de hjemløse har ligeså meget brug for hjælp resten af året.
– Jeg kunne godt se en fordel ved, at der var flere, som måske tænkte i partnerskaber. Det, vi oplever for tiden i Københavns Kommune, er, at man holder meget øje med, om der er nok plads til de hjemløse om vinteren. Men det er der altså. Så det kunne være fantastisk, hvis man også kunne tilbyde noget om sommeren, tilføjer hun og forklarer, at der ikke er ligeså stor interesse for at tilbyde hjemløse noget om sommeren.
Nej tak til partnerskaber
Ole Andersen er dog ikke interesseret i at tænke i partnerskaber, men ville gerne åbne for et såkaldt nødtilbud til de hjemløse.
– Nej vi skal ikke lave noget langtidsholdbart for hjemløse. Jeg er ikke en social institution. Jeg er en virksomhed, som skal tjene penge, men jeg syntes, at det var en tragisk situation og ønskede at hjælpe, siger han, og understreger, at det selvfølgelig altid kommer på tale at hjælpe andre mennesker.
Sådan gjorde vi: Artiklen udspringer fra et Facebook-opslag fra Hellerup Parkhotels hjemmeside. Vi interviewede hotelejer, Ole Andersen, og dernæst en iværksætter i reklameindustrien, som kunne forklare en eventuel PR-strategi ud fra Facebook-opslaget. Derefter fulgte vi op med endnu et interview med Ole Andersen. Afdelingsleder ved KKH, Patrycja Wyszomirska, kunne slutteligt forklare om en skævvridning i, hvornår man tilbyder hjemløse hjælp.