Opdateret d. 25-03-2014 kl. 13.05: Fakta om at Ryanair havde hjertestartere i alle deres fly var forkerte. Det melder en af flyselskabets piloter. Der bedes derfor tages højde for denne usikkerhed ved gennemlæsning af oversigten nederst i artiklen.
Når du forlader jorden i et af de fly, hvis ydre er dekoreret med det karakteristiske blå SAS-logo, er det ikke sikkert, at der er en hjertestarter ombord. Helt præcist har SAS kun hjertestartere på 71 ud af i alt 136 fly. Det viser en undersøgelse, som i mandags blev offentliggjort på Facebook.
Undersøgelsen er foretaget af Facebookgruppen Hjertestartere på alle fly. Gruppen blev oprettet i januar måned i år. Undersøgelsen er foretaget ved at udsende en mail til de forskellige flyselskaber med dansk afgang, hvori de blev spurgt om de havde hjertestartere på deres fly.
– SAS bør som Nordens største flyveselskab tage deres ansvar for passagerens sikkerhed alvorligt og investere i hjertestartere til resten af deres flåde. Det er kun fire måneder siden, at en passager døde af et hjertestop på et SAS-fly, siger Magnus Thorbjørn Dehlie, initiativtager til Facebookgruppen Hjertestartere på alle fly.
Læs også: Voxpop: “Jeg tænker ikke, at jeg lige pludselig får et hjertestop”
SAS skifter ikke mening
Men trods undersøgelser og anbefalinger, som alle fremhæver hjertestarterens positive sider, vil SAS ikke købe dem til deres resterende fly.
– Som det ser ud lige nu har vi truffet en beslutning om, at vi ikke vil have hjertestartere i flere fly, fortæller Trine Kromann-Mikkelsen, som er pressechef hos SAS.
Hjertestartere kan være ligeså fornuftigt på et fly til Berlin som på et fly til New York
Mogens Tangø, overlæge på Roskilde Hospitals flyvermedicinske afdeling
Trine Kromann-Mikkelsen fremhæver, at SAS har en mere end 60 år lang historie indenfor flyvebranchen, og at de på baggrund af egne undersøgelser har fundet frem til, at udstyr såsom iltflasker er vigtigere at have med ombord. Derfor prioriterer de dette udstyr frem for hjertestarterne. Dog afviser Trine Kromann-Mikkelsen ikke, at det økonomiske ikke også spiller en rolle i valget af sikkerhedsudstyr:
– Selvfølgelig indgår økonomi også i vurderingen af det. Det betyder jo noget. Men det handler også om at se på, hvad der ellers skal være på vores fly, hvad vores personale kan i dag, og hvad vores historie er, som så holdes op imod en økonomisk beslutning, siger Trine Kromann-Mikkelsen.
Læs også: Virksomheder får hjerter til at slå
Behov for hjertestartere
Overlæge på Rigshospitalets flyvemedicinske afdeling Mogens Tangø mener, at der burde være hjertestartere på alle fly, da det øger sikkerheden ombord. Han mener at økonomien er en dårlig undskyldning for flyselskaberne til ikke at tage hjertestartere med ombord.
– Det en pseudoundskyldning. Det er simpelthen noget vrøvl, at sige, at det er dyrt. Det er ingenting på et fly, siger Mogens Tangø.
De fly, som SAS har valgt at sætte hjertestartere i, er de fly, som har lange flyruter. Her er der nemlig ikke en lufthavn i nærheden, hvor de kan nødlande. Men Mogens Tangø ser ikke afstanden som værende afgørende for, om flyveselskaberne bør vælge at medbringe hjertestartere ombord.
– Hjertestartere kan være ligeså fornuftigt på et fly til Berlin som på et fly til New York, siger han.
Mogens Tangø har i sit arbejde selv oplevet, at en passager døde af et hjertestop i et fly. Og i Kastrup Lufthavn var han for år tilbage vidne til et andet dødsfald grundet et hjertestop. Mogens Tangø mener derfor, at hjertestop i og omkring fly ikke hører til sjældenhederne:
– Det forekommer da, når jeg personligt har set to tilfælde. Så er der et eller andet behov, forklarer Mogens Tangø.