Ikke at kunne bestemme hvordan man vil gå klædt, hvilken uddannelse man vil tage eller hvem man vil være kærester med. Det kalder man over en bred kam social kontrol, og det opleves dagligt af flere børn og unge, viser en rapport fra Institut for Menneskerettigheder.
Et aktuelt teaterstykke lavet af C:NTACT sætter fokus på social kontrol. De mener nemlig, at teateret har et ansvar for at give unge, der selv bliver udsat for social kontrol, redskaber til at håndtere det og komme ud af det.
– Vores publikum er folkeskoleelever i alderen 12-16 år. De kommer ind til et teaterstykke, hvor de hører virkelige fortællinger om, hvordan det er at blive udsat for social kontrol. På den her måde får de at vide, at de ikke står alene om det. De har muligheden for at stille spørgsmål til de medvirkende, så de kan få svar og eventuelt hjælp, hvis der er behov for det, siger projektleder Naghmeh Mahmoudi Kashani.
Læs også: Nyt teaterstykke sætter spot på unges psykiske problemer
På Edison Teatret får stemmer fra det virkelige liv lov til at være centrum i deres egne fortællinger. De medvirkende bliver trænet i at stå på en scene og formidle deres historier igennem teater.
– Fortællingerne bliver professionaliseret og givet tilbage til dem, så de kan bruge dem kreativt, forklarer en af instruktørene bag teaterstykket, Babak Vakili.
Babak Vakili, har været med til at instruere flere teaterstykker, som C:NTACT har stået for. De tager alle udgangspunkt i vigtige sociale problemstillinger i samfundet.
– Vi laver forestillinger med unge til unge. Vi vil gerne sætte tanker i gang, nuancere menneskers verdensbillede og billedet af hinanden, fortæller han.
Den danske teateranmelder Jakob Steen Olsen, som er uddannet cand.mag i dramaturgi og medievidenskab, er begejstret for, at teateret ikke blot laver fiktive fortællinger, men inkluderer unges historier, da det giver deres stemme en værdi og mulighed for at blive hørt.
Læs også:Teatrene har godt fat i det unge publikum
– C:NTACT giver virkelighedens stemmer en plads i teateret. De er med til at ”uddanne” mennesker, der ingen erfaring har inden for teaterbranchen til at udtrykke sig gennem kunsten, understreger han.
Formålet med at bruge virkelige fortællinger og stemmer i teater er at give historier om sociale problemstillinger en chance for at blive ordentlig behandlet og hørt. Teaterkunsten sætter fokus på problematikkerne og skaber et ligevægtigt møde mellem mennesker, understreger Naghmeh Mahmoudi Kashani.
Vist i procent giver tabellen dig nedenfor giver, et overblik over hvor mange der har kendskab til nogen der bliver holdt øje med eller kontrolleret af familie.
Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen udspringer af, at skribenten så, at teateretstykket er aktuelt netop nu. Alle kilder er interviewet gennem telefon.