Forestil dig, at du går idéforladt og hvileløst rundt i supermarkedet en mandag aften. Pludselig bipper din telefon og et tilbud på din yndlingsfrugt dukker frem på skærmen, bedst som du passerer frugt- og grøntafdelingen. Sådan ser virkeligheden ud i en række amerikanske supermarkedkæder, og det kan meget vel blive fremtiden i Danmark også – alt sammen på grund af Apples nyeste ‘mikro-lokations’- teknologi, iBeacon.
Hvad er det?
Med de såkaldte beacon-sendere er det nemlig muligt at sende beskeder direkte til din smartphone. Hele teknologien er baseret på, at senderne opfanger, hvor du befinder dig. Meningen er så, at du via systemet kan få tilbud fra nærliggende butikker, vejvisning og gode råd – alt sammen noget, der er muligt ud fra de bluetooth-signaler, som de små sendere videresender til din telefon. Flere amerikanske supermarkeder har allerede prøvet teknologien af. Men er der fremtid for iBeacon i Danmark?
Hvis folk har deres smartphone fremme, er det for at snakke med andre mennesker og ikke for at snakke med produkterne på hylden
Jesper Clement, forsker i forbrugeradfærd ved CBS
Endnu ikke implementeret i den danske detailhandel
Hos Dansk Supermarked er iBeacon ikke noget, der bliver sat i værks lige nu, fortæller Kristine Fibæk Salmonsen, som er digital projektleder hos Føtex:
– Det er ikke en teknologi, vi implementerer i føtex på nuværende tidspunkt, men jeg vil ikke udelukke, at det kommer, og jeg vil heller ikke udelukke, at det kommer snart – der er bare ikke nogen planer om det lige i øjeblikket. Lige nu har vi andre fokusområder på det digitale område, fortæller hun.
Gode muligheder for at nå forbrugeren
Hvad er iBeacon?
- En teknologi, der blev introduceret med Apples iOS7
- Mikro-lokations-teknologi, der via små beacon-sendere sender data over små afstande
- En udvidelse af Low Bluetooth Energy-teknologi
- En teknologi, der minder om NFC-teknologien (Near Field Communication)
Hos Coop er Beacon-teknologien heller ikke noget, forbrugerne kan opleve i butikkerne endnu, men Simon Færch, senior digital projektleder hos Coop, fortæller, at den ny teknologi er noget, man holder et skarpt øje med:
– Teknologien på området er stadig meget spæd, men vi holder et vågent øje med Beacon-teknologien. Vi overvejer derfor at køre et pilotprojekt i nogle butikker for at se, hvordan det virker, fortæller han.
Ifølge Simon Færch indeholder Beacon-teknologien nemlig nogle gode muligheder i supermarkeder, hvor der ellers kan svært at skabe gode forbindelser på grund af problemer med wifi:
– At teknologien bruger bluetooth er interessant, fordi det bliver mere præcist. Det bliver muligt for os at kommunikere mere direkte med forbrugerne, som jo er interesserede i at få de rigtige beskeder på det rigtige tidspunkt, siger han.
Læs mere: Op til iPad-event: »Apple har rigtig meget at bevise«
Forsker: Teknologien henvender sig for snævert
Jesper Clement er videnskabelig assistent ved CBS og forsker i forbrugeradfærd og købsbeslutninger. Han mener ikke, at den ny teknologi nødvendigvis er noget, supermarkederne skal satse på:
– Med beacon-teknologien holder man jo automatisk folk uden smartphone udenfor, og det er noget, danskerne ikke bryder sig om. Og så kræver teknologien, at vi kommer til at gå rundt med vores smartphone i hånden hele tiden under vores indkøb. Det tror jeg ikke, vi vil se. Hvis folk har deres smartphone fremme, er det for at snakke med andre mennesker og ikke for at snakke med produkterne på hylden, siger han.
Læs mere: Teknologieksperter uenige om ny iPhones popularitet
Jesper Clement mener, at beacon-teknologien kræver for mange forandringer for forbrugeren til at kunne blive en umiddelbar succes. Han uddyber, at hvis ny teknologi, såsom iBeacon, skal stryge til tops, kræver det, at butikkerne lytter til forbrugerne:
Forbrugeren skal i centrum
– Jeg tror, at man ofte overser købsoplevelsen for forbrugeren, og jeg ved ikke, om tilbud via iBeacon kan give kunden en bedre oplevelse. Jeg tror, det er vigtigt, at det ikke bare bliver supermarkederne, der skubber forbrugeren rundt, fortæller han og fortsætter:
– Det er vigtigt at lytte til, hvad den enkelte person går efter, og det kan blive et problem ved beacon-teknologien. Forbrugeren skal kunne sætte dagsordenen, i stedet for at det er supermarkederne, der fortæller kunderne, hvad de skal have.
Simon Færch er også opmærksom på, at det er vigtigt, at teknologien ikke bare bruges til at spamme forbrugerne med tilbud:
– Jeg tror, det er vigtigt, at brugen af Beacon-teknologien bliver centreret om andet end mersalg.
Det mener han, man kan gøre ved for eksempel at give kunderne påmindelser om medlemsprogrammer, der giver kunderne fordele i butikken eller at tilbyde kunderne inspiration til madplaner og opskrifter.