Det begynder at ligne et byggeprojekt i to hastigheder. Arbejdet på Femern-tunnelen kan ikke begynde, før de tyske domstole giver en byggetilladelse, og den tilladelse forventes først at komme til sommer.
Alligevel har alle partier på Christiansborg undtagen Alternativet og Enhedslisten vedtaget at begynde det forberedende arbejde i Rødby. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.
Hele tunnelen er finansieret af den danske stat, som også har presset på, for at få sat farten op på den tyske side. I februar 2017 skrev transportminister Ole Birk Olesen (LA) et brev direkte til den tyske transportminister, hvor han opfordrede til, at man skulle undgå yderligere forsinkelser.
Et ulige forhold
Det er ikke tilfældigt, at tunnelen er vigtigere for danskerne end for tyskerne.
– Det er et udtryk for, at Danmark ligger i udkanten og Tyskland i centrum. Både i forhold til turisme og handel er det vigtigere for Danmark end for Tyskland at få lavet forbindelsen, sigerMogens Fosgerau, professor ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet.
Han mener dog ikke, at den langsomme proces er udtryk for tysk modvilje.
– De har flere procedurer for at sikre miljøet og sikre, at de lokale ikke bliver kørt over. Det er ikke noget, de har fundet på til lejligheden.
Femern i tal
- 18 kilometer lang
- To motorvejsspor og to jernbanespor
- Forventes at tage 8,5 år at bygge
- Budget på 56,6 milliarder kroner
- 10 år forsinket indtil videre
Kilde: Femern A/S
Læs også: Lollandsk lokalpolitiker: Man overvurderer Femern Bælt-forbindelsen
Bistre tyske miljøkæmpere
Netop miljøet har været et stridspunkt for de tyske myndigheder, og også på det punkt er tyskerne mere kritiske.
I to høringsrunder er der blevet indgivet tusindvis af klager – mere end 12.000 i sidste høringsrunde. Det sker efter kritik fra fra flere tyske miljøorganisationer af projektet, skriver Ingeniøren.
Virksomheden Femern A/S, som er ejet af den Danske stat og står for arbejdet på Femernprojektet, mener, at byggeriet kan udføres uden at gøre skade på vandkvaliteten. Det anfægter Nabu, som også mener, at projektet er baseret på alt for optimistiske trafikudregninger.
De danske kollegaer hos Danmarks Naturfredningsforening deler ikke Nabus bekymringer.
– Man har jo lavet en VVM-undersøgelse (en vurdering af virkning for miljøet, red.), og den har vi ingen anmærkninger på, siger presserådgiver hos Dansk Naturfredningsforening Kasper Pihl Møller.
Han siger i øvrigt, at Dansk Naturfredningsforening ikke normalt bruger meget energi på store byggerier, som er vedtaget ved lov i Folketinget.
– Det er vores erfaring, at dem kan man simpelthen ikke rykke noget på.
Enormt foretagende
Og der er ikke nogen tvivl om, at Femern-tunnelen er et stort anlægsprojekt. Faktisk er Femern det største anlægsprojekt i Danmarks historie og har et budget, der er halvanden gange så stort som Storebæltsbroens.
Projektets størrelse betyder, at de tyske forsinkelser kan blive meget dyre. Finans.dk har fået adgang til dokumenter, som viser, at entreprenørkonsortierne, der skal bygge Femern-tunnelen, har fået en milliard kroner for at udsætte opførslen.
Læs også: Fugle skal hindre angst i Femern Bælt
Indbygget løsning i kontrakterne
Femern A/S afviser, at der skulle være usikkerhed om kontrakterne, og henviser til, at kontrakterne indeholder forbehold for forsinkelser.
– Det er fortsat selskabets klare vurdering, at mekanismerne i de betingede kontrakter er fuldt tilstrækkelige til at kunne håndtere den tidsmæssige usikkerhed i den tyske godkendelsesproces, skriver de i en pressemeddelelse.
Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christensen, er heller ikke bekymret for projektets fremtid.
– Vi tror stadig på, at tilbagebetalingen sker inden for det planlagte tidsskema. I øvrigt var det sidste lån Femern tog, til negativ rente, siger han.
Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen opstod, efter skribenten bemærkede, at mange af de forsinkelser, Femern-projektet har været udsat for, kom fra tysk side. Alle interviews blev foretaget telefonisk.