Hver femte forælder fravælger DSB

DSB fragter færre børn gennem Danmark
Kilde: DSB

De seneste år har man i DSB’s tog set færre og færre legende børn, tæt flankeret af smilende DSB medarbejdere i gule veste.

Børnene og forældrene vælger nemlig i stigende grad andre alternativer end DSB. Det har resulteret i et passagerfald på næsten 20% for de såkaldte DSB-børneguides.

Ifølge Jesper Maack, der er PR-og Kommunikationschef hos busselskabet Kombardo Expressen, er der et ganske enkelt svar på hvorfor kunder flygter fra DSB:

-Prisen! Det er blevet meget billigt at tage bussen i stedet for toget, siger han.

Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør DSB Kommerciel, erklærer sig enig og siger, at det store fald skyldes en stigende konkurrence på transportmarked:

– Konkurrencen i forhold til biler og busser er steget. Mange nye busselskaber har åbnet nye ruter på tværs af landet med billige billetter.

Læs mere: Nu er det slut med særlig unge-rabat hos DSB

Og det er faktisk busselskaberne kunderne vælger.

Jesper Maack siger, at de ud fra erfaring og et stigende antal henvendelser kan se, at mange forældre henter og bringer børn via bussen.

Og det er også kun gået frem af for Kombardo expressen, der efter 11 måneders eksistens allerede har seksdoblet antallet af børnepassagerer mellem København og Århus.

– Det er noget vi ser en del af. Vi ser, flere og flere voksne der rejser frem og tilbage med deres børn, siger Jesper Maack.

Hvad er DSB-børneguide?

DSB-børneguide er lavet til børn i alderen 4-15 år, der skal rejse lange distancer alene. Forældre kan sætte deres børn på toget, og børneguiden sikrer, at barnet kommer frem til sin destination i god behold. Ordningen bruges meget af skilsmisseforældre med såkaldte ”delebørn”.

Kilde: Dsb.dk

De seneste år er det gået ned ad bakke for DSB

Generelt er konkurrence på transportmarked blevet så hård, at DSB har mistet kunder de seneste år.

– Vi har haft en negativ passager-udvikling de senere år. Det ser jeg som følge af den skærpede konkurrencesituation på marked. Busselskaberne opretter flere ruter som presser os, siger Aske Wieth-Knudsen.

DSB forsøger sig med en charmeoffensiv gennem flere billige billetter:

– Vi har flerdoblet antallet af billige billetter på eksempelvis DSB orange, siger Aske Wieth-Knudsen.

Læs mere: Fodboldvold: Nudging løste hærværkshelvede i fodboldtoge

Hos Kombardo Expressen stoler man på sit eget produkt, men ser den stigende konkurrence som problematisk.

– Det er selvfølgelig svært når ens konkurrent er statskassen. Den er nemlig dyb. Men der er noget andet end bare prisen ved vores rejser, så vi tror på, at vi kan holde fast i vores gæster.

Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen udspringer af journalistens undren og interesse omkring emnet. Citaterne stammer fra telefoninterviews med begge kilder.