DSB kunne for et halvt år siden have indledt forhandlinger med en udenlandsk jernbaneoperatør, som skrev med et tilbud om at forhandle en overtagelse af DSBs svenske aktiviteter. Det skriver dr.dk.
Brevet var afsendt fra MTRS, et svensk datterselskab af Honkong-koncernen MTR, der driver jernbaner i Kina, Australien og Storbritannien og omsætter cirka 25 milliarder kroner årligt.
Datterselskabet MTRS driver Stockholms tunnelbane og beskæftiger 3.000. I brevet står, at de forstår DSB vil koncentrere sig om Danmark, og derfor tilbyder MTRS en forhandling om at overtage DSBs virksomheder i Sverige – helt eller delvist.
Brevet er dateret 13. september og stilet til departementschef Jacob Heinsen. DR har fået udleveret en kopi af brevet, som departemenschefen videresendte til DSB – hvilket han 20. september skriftligt meddelte MTRS.
Så skete der foreløbig ikke mere. En kilde i DSB siger, at DSB afviste at tale om at trække sig ud af Sverige, så først efter at det politiske pres er øget, er der for nylig sket noget. Ifølge kilden blev der i denne uge taget kontakt til MTRS, og noget af det første, parterne har aftalt er, at de ikke vil sige noget.
I går kom det frem, at DSB taber store penge – et par millioner kroner om ugen – på tre svenske jernbanelinier, især Vestbanen ved Gøteborg.
DSB får næppe problemer med at overlade kontrakten til en ny operatør i forhold til trafikselskabet Västtrafik i Göteborg, der har givet DSB kontrakten på Vestbanen og er godt trætte af forsinkelser og aflyste tog – netop i går sendte Västtrafik en pressemeddelelse ud, hvor der står, at de nu undersøger muligheden for at en anden operatør tager over. Udtalelsen vil Västtrafik ikke uddybe i interview.
Oplysningen om, at transportministeriet for over et halvt år siden fik henvendelsen fra MTRS, overrasker Venstres ordfører Martin Geertsen. Han har i stribevis af spørgsmål til ministeren efterlyst handling fra DSBs side, nu synes han ministeriet også har været for langsomt.
– Når man har vidst med kvartalsregnskaberne allerede sidste år, at der var underskud, så er det underligt, at man ikke tager såden en henvendelse mere alvorligt og ser på: Kunne der være noget i det her som kunne gøre, at vi kunne komme ud af nogle kontrakter, som man kan se både nu og i fremtiden vil være underskudsgivende, siger Martin Geertsen
Transportminister Henrik Dam Kristensen har ikke haft mulighed for at kommentere, men socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn synes kritikken af ministeriet er utidig. Han vil dog også gerne have undersøgt, hvorfor DSB ikke har taget henvendelsen fra MTR mere alvorligt.
– Vi skal have undersøgt hurtigst muligt, om det giver mening at komme ud af det, men det kan jo være, at de vilkår, som der lægges op til, ikke er attraktive nok, at det går hen og bliver endnu dyrere, siger Rasmus Prehn.
(Kilde dr.dk)
(Foto: Jens Hasse/Chili foto)