
Når snakken går på gratis parkering i kommunen, er der stor uenighed blandt byrådets medlemmer. Byrådsmedlem Niels Haxthausen fra SF mener ikke, at gratis parkering i Lyngby by spiller sammen med en grøn kommune som mærkesag.
-Hvis vi har flere gratis parkeringspladser, så får vi flere, der tager bilen i stedet for bus og cykel, og så får vi mere trængsel. Forureningen fra de benzin- og dieselbiler der kører rundt, betyder også noget i et befolket område. Så gratis parkering harmonerer ikke med den grønne dagsorden, siger Niels Haxthausen.
Han pointerer, at det ikke er, fordi SF vil forbyde biler, men man skal heller ikke gøre det endnu nemmere for bilisterne i Lyngby by.
-Vi bruger mange penge i kommunen og mange penge nationalt på at understøtte biler. Derfor er det kun rimeligt, at når man har brug for en plads, at man så også betaler for den, siger Niels Haxthausen.
Parkeringsafgifters virkning
- 80% vil tage bilen, hvis det tager lige lang tid at rejse med bil som kollektiv trafik, og der er gratis parkering ved ende destinationen
- 40% vil tage bilen, hvis det tager lige lang tid og rejse med bil som kollektiv trafik, og der er betalingsparkering ved ende destinationen.
Kilde: Transportøkonomisk Institut i Norge
Gratis parkering er vigtigere end en grøn dagsorden
Borgmesteren i Lyngby-Taarbæk Kommune, Sofia Osmani, går til valg med en mærkesag om en grøn kommune, men ønsker på samme tid gratis parkering i Lyngby by.
Ifølge hende er betalingsparkering ikke vejen frem til en grønnere kommune. For hende er gratis parkering et princip, der er vigtigere end den grønne dagsorden.
-For mig er gratis parkering en principsag. Jeg mener ikke, det er rimeligt, at borgerne skal betale for at parkere i deres egen by. Og det er simpelthen et princip, der for mig står over en grøn dagsorden, siger borgmesteren.
Læs også: Parkeringsafgift skaber fortsat frustrationer: »Folk er dødnervøse«
Grøn, men ikke bilfjendsk
Sofia Osmani mener, at man sagtens kan være en grøn kommune, uden at gøre det mere besværligt for biler at færdes. Det handler nemlig for hende om mere end parkering.
-Det handler om udbud af fjernvarme, som vi er i gang med, om øget biodiversitet og om hvordan vi drifter vores grønne områder. Så jeg synes der er rigtig mange elementer i den grønne omstilling. Man behøver ikke at være bilfjendsk for at være grøn, siger Sofia Osmani.
Desuden uddyber hun, at det er gratis at parkere på de offentlige p-pladser. De er dog tidsbegrænset for at styrke handelslivet i kommunen.
-I dag er det gratis at parkere på de offentlige p-pladser. Til gengæld er der tidsbegrænsning på. Det er der for at sikre en cirkulation i pladserne til at gavne forhandlingslivet, siger Sofia Osmani.
Samtidig pointerer hun, at mange borgere i Lyngby-Taarbæk Kommune allerede har elbiler. Ifølge Sofia Osmani viser det, at de er godt på vej mod en grønnere kommune.
Sådan gjorde vi: Nyheden bygger på borgmesteren i Lyngby-Taarbæk kommunes ønske om gratis markering og ønske om en grøn kommune. Videre research ledte frem til en rapport fra Norges transportøkonomiske institut der siger, at gratis parkering får flere til at tage bilen. Dernæst interviewede journalisten Niels Haxthausen (F) og borgmesteren Sofia Osmani (C).