Uenighed om teknologi til at forhindre højresvingsulykker

Lastbilchauffører har problemer med blinde vinkler og opmærksomhedskrævende udstyr. Foto af Rådet for Sikker Trafik

Opmærksomhed i trafikken er hovedpunktet hos foreningen Dansk Transport og Logistik (DTL-Danske Vognmænd), når det kommer til at forhindre højresvingsulykker. Det kræver det rigtige udstyr – og helst ikke for meget. Det kan nemlig tage for meget af lastbilchaufførens opmærksomhed.

Et af problemerne med lastbilerne er for eksempel, at de mange spejle, der sidder udenpå lastbilen, gør, at lastbilchaufførerne har mange vinkler at holde øje med, og det kan være farligt i trafikken, mener Ove Holm, der er underdirektør for DTL-Danske Vognmænd. De kan ikke have øjnene på alle spejle på samme tid.

– Der er tre spejle bare i højre hjørne af lastbilen. Spejlene på lastbilerne redder nogle ulykker. Det tragiske er, at de ekstra hjælpemidler bruger chaufførens opmærksomhed op, så de også i sig selv kan lede til ulykker, vurderer Ove Holm.

Ny teknologi på vej

I sidste måned opfordrede transportminister Ole Birk Olesen EU til at skynde på kravet til de tekniske forbedringer til lastbiler i en artikel på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets hjemmeside.

Den nye teknologi, lastbilerne skal udstyres med, er blandt andet et system, der opfanger, hvis fodgængere eller cyklister er i fare for at blive ramt af køretøjet.

Ove Holm er interesseret i de nye tiltag, men fremhæver vigtigheden af at holde udstyret simpelt.

– Det vil være smart, hvis et sensorsystem kan gøre chaufføren opmærksom på, om der er fare for ulykker med lydsignaler. Men hvis udstyret virker med et kamera, er det bare en skærm, som chaufføren skal være opmærksom på, siger han.

Læs også: Sådan gik det de ‘selvkørende’ lastbiler

Kameraer er den bedste løsning

Lastbilchauffør Henning Pedersen har de sidste år kørt med et kamera installeret på højre side af køretøjet, og han er overbevist om, at det er den bedste løsning, der er, på problemet med højresvingsulykker.

– Kameraet distraherer ikke mig. Hvis man skal installere moderne teknologi på lastbiler, så skal det være kameraerne, siger Henning Pedersen.

Han er uenig med Ove Holm, og mener ikke, at lydsystemet vil være tilstrækkeligt til at forhindre højresvingsulykker.

– Det er da en idé, men lyden hjælper ikke på de blinde vinkler, der er, når man kører lastbil. Kameraet er den bedste løsning – det er ikke til at tage fejl af, siger Henning Pedersen.

Det kan kun gå for langsomt – eller hvad?

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker sikrere lastbiler allerede fra 2018 i stedet for EU’s plan om at have de nye forbedrede lastbiler klar i 2020. Ifølge transportministeren kan det kun gå for langsomt med den tekniske forbedring af lastbiler, der kan forhindre højresvingsulykker.

Ove Holm fra DTL-Danske Vognmænd er skeptisk over for at rykke målet så tæt på årsskiftet.

– Det er en meget ambitiøs opfordring transportministeren kommer med. Det vigtigste er, at udstyret er parat og testet godt af. Det tekniske udstyr må ikke give chaufførerne en falsk tryghed og komme med en masse fejl, forklarer han.

Læs også: Mørketal mindsker fokus på cykelulykker

Lastbilchauffør Henning Pedersen forstår derimod ikke, hvorfor det ikke har været fast udstyr på køretøjerne længe:

– Jeg undrer mig over, at kameraer ikke er installeret på alle lastbiler endnu, siger han.

Opmærksomhed i trafikken og på problemet

Dansk Transport og Logistik oplever, at det mest effektive værktøj mod højresvingsulykker er at skabe opmærksomhed på problemet og skabe opmærksomhed i trafikken.

De arbejder lige nu på at gøre trafiksikkerhed til en fast del af skemaet i folkeskolerne, og at højresvingsulykker får mere betydning under lastbilchauffør-uddannelserne.

Her er Henning Pedersen enig. Han er selv utilfreds med den manglende udbredelse af viden om højresvingsulykker blandt lastbilchauffører.

– Jeg tog efteruddannelse for lastbilchauffører for tre år siden, og her nævnte de slet ikke højresvingsulykker.

Læs også: Uddannelse forebygger ikke højresvingsulykker

One Response to "Uenighed om teknologi til at forhindre højresvingsulykker"