Verdens lykkeligste folk skal være det mest flinke

Vi skulle gerne tale pænere til hinanden på nettet. Hvem har mest online overskud?  Foto: Matthew Bowden
Vi skulle gerne tale pænere til hinanden på nettet. Hvem har mest online overskud?
Foto: Matthew Bowden

Folkebevægelsen med det humoristiske navn Fucking Flink har sat sig som mål at gøre os til verdens mest flinke folkefærd på nettet. I går startede de projektet ’AKTION NETKAPRING’, som også kører i dag og skal gøre os sødere ved hinanden, når vi f.eks. kommenterer profilbilleder på Facebook.

AKTION NETKAPRING:
I 48 timer opfordres alle til at udvise ekstraordinært overskud på nettet ved at dele gode historier, sende positive hilsner og meget mere. Formålet er at sætte gang i en større bevægelse, der på sigt kan være med til at ændre tonen og stemningen på internettet til det bedre.

– Der har jo i mange år været snak om de her chat-fora og hade-grupper på nettet, så nu tænkte vi, at det måtte være slut med bare at tale om det. Nu er vi nødt til at gøre noget, siger Tina Werborg, projektleder fra Fucking Flink.

I stedet for at oprette hade-sider på sociale medier, skal vi de næste to dage være så søde ved hinanden, vi kan, så vi kan få gjort op med hadesites og grimme kommentarer. Idéen er at få samlet så stort et overskud online som muligt. ‘AKTION NETKAPRING’ skal i al sin enkelthed oversvømme nettet med alverdens positive opdateringer og kommentarer på sociale medier.

Vi har jo en ret stor tilstedeværelse på nettet. Der er 277.000 mennesker, der følger os på Facebook. Og vi har oplevet, at tonen derinde somme tider godt kan blive ret grim.
Stine Green Paulsen, kommunikationsdirektør hos McDonald’s Danmark

– Vi vil gerne have alle danskere til at være med til at definere, hvad online overskud er. Jeg ved jo ikke, hvad en 14-årig synes er fedt på nettet eller, hvad de synes er nederen, siger Tina Werborg om projektets formål.

Danmarksmester i overskud

I går og i dag skal alle danskere være med til at gøre nettet til et mere behageligt sted at snakke sammen, og så skal der udnævnes en vinder. Danmarksmesteren i online overskud skal findes.

Skal man gøre sig fortjent til denne titel, skal man være den, der imponerer med positive statusopdateringer på Facebook eller er rigtig god til at give en rosende kommentar til ens nyeste profilbillede.

Læs også: Eksperter: Brugerbetaling på Facebook kan være en god idé

Men netkapringen er ikke en enkeltstående indsats. Fucking Flink har haft kampagnen kørende med masser af politisk opbakning siden 11. marts, hvor ’Online Overskud’ blev sparket i gang. Men der skal mere til end en enkelt kampagne.

– Vi har lige startet projektet, og vi tror jo ikke, vi kan få ændret den kultur, der eksisterer på nettet eller få alle danskere til at tænke positivt med det samme med sådan en kampagne, siger projektlederen.

Fast food-kæden for bedre tone

Derfor har Fucking Flink hentet hjælp hos samarbejdspartneren McDonald’s. Fast food-kæden er gået ind i projektet, fordi de selv har oplevet dårlig stemning på deres Facebook-side, siger Stine Green Paulsen, som er kommunikationsdirektør hos McDonald’s Danmark.

McDonald’s Danmark synes, de har et ansvar for at få en bedre tone frem på de sociale medier, fordi de selv har kontakt til så mange unge mennesker især.

– Vi har jo en ret stor tilstedeværelse på nettet. Der er 277.000 mennesker, der følger os på Facebook. Og vi har oplevet, at tonen derinde somme tider godt kan blive ret grim. En ting er, at den er det over for os – vi kan godt håndtere det – en anden ting er, når den er det imellem følgerne, siger Stine Green Paulsen.

Læs mere om ‘Online Overskud’ her

Fast food-kæden er også med, mens ’AKTION NETKAPRING’ løber af stablen, men har frem til projektet holdt deres planer hemmelige.

Hvordan løses problemet?

I tirsdags kørte projektet ’Hackathon’, som er en del af ‘Online Overskud’-kampagnen, på Københavns Erhvervsakademi, hvor de studerende fik otte timer til at udvikle en idé til, hvordan vi bliver bedre til at tale godt sammen. Der kom mange sjove og gode forslag, siger Tina Werborg.

– Der kom blandt andet et forslag op om, at man skulle kunne give hinanden point for at udvise overskud. De her point skulle så kunne samles sammen, så man faktisk kunne bruge dem som konkrete betalingsmidler på McDonald’s eller Microsoft, eller hvor man nu er, siger projektlederen.