Pensionist skaber sammenhold på Facebook: »Herlevitter savner et sted, hvor man kan være fælles om det her corona-halløj«

Finn Svenning
Finn Svenning poster dagligt de nyeste coronatal i Facebook-gruppen “Herlev, min by”. 
Foto: Finn Svenning

Finn Svenning har siden corona-smitten eksploderede i november 2020, delt grafikker over smittens udvikling i Herlev Kommune i Facebook-gruppen, ”Herlev, min by”. Grafikkerne laver han selv, og de er baseret på de nyeste tal fra SSI.

– Det tager ikke ret mange minutter for mig at lave. Jeg er god til det og det går lynhurtigt, siger Finn Svenning.

Finn gør et fantastisk stykke arbejde med at synliggøre, at hvad vi gør, har konsekvenser – både når det går godt og mindre godt
Anette Blokvig Esbensen, borger i Herlev kommune

Den 67-årige pensionist begyndte at dele grafikkerne, da han oplevede, at de officielle grafikker blev svære for den almene borger at gennemskue.

– Lige pludselig var hele Storkøbenhavn sort. Man kunne ikke længere se forskel på kommunerne. Så tænkte jeg; så laver jeg bare mine egne, hvor farveskalaen fortsætter, så man igen kan se, hvem der er de gode og hvem der ikke er, siger Finn Svenning.

Det har nu udviklet sig til, at han hver dag poster de opdaterede incidens-tal for Herlev Kommune sammenlignet med Storkøbenhavn og resten af Danmark.

Læs også: Ny undersøgelse: Én ud af fem danskere tror ikke, at corona er farligere end influenza

Herlevitterne støtter op

Finn Svenning er dog opmærksom på, at han fylder en del i Facebook-gruppens feed, hvilket nogle kan finde irriterende.

– Derfor lægger jeg grafikkerne med i kommentarporet, således at det bare er et ganske kort post, jeg lægger op. Så kan man så selv klikke sig ned i kommentarsporet, siger Finn Svenning.

Mange Herlevitter er glade for Finn Svennings daglige opdateringer. Et af de seneste opslag fik lidt over 100 likes og 30 kommentarer fra Herlevborgere, der glædes eller græmmes over dagens smittetal.

En af borgerne, der ofte interagerer med Finn Svennings opslag, er Anette Blokvig Esbensen, der selv er bosat og arbejder i Herlev.

– Finn gør et fantastisk stykke arbejde med at synliggøre, at hvad vi gør, har konsekvenser – både når det går godt og mindre godt, siger Anette Blokvig Esbensen.

Jeg synes det er for dårligt, at kommunen ikke kan finde ud af at lave noget bedre formidling
Finn Svenning, pensionist

Finn Svenning sætter stor pris på den gode respons på sine opslag, men er overbevist om, at det handler om mere end blot et dagligt opslag på Facebook.

– Herlevitten savner et sted, hvor man kan være fælles om det her corona-halløj, siger Finn Svenning.

Kommunen evner ikke at formidle det mest banale

Selvom Finn Svenning er glad for at kunne hjælpe borgerne med sine opslag, mener han, at Herlev Kommune burde gøre en større indsats i forhold til formidling under corona-krisen.

På baggrund af den respons, han har fået på sine opslag, har han en klar oplevelse af, at kommunens formidling har været stærkt utilstrækkelig, hvilket blandt andet er kommet til udtryk her i påskedagene.

– Jeg mener ikke at Herlev Kommune er særlig god til rent faktisk at annoncere noget så banalt som, for eksempel teststeder: hvornår har de åbent og hvornår har de lukket?

Læs også: Kan de danske biografer coronavaccineres, eller er skaden sket?

Finn Svenning oplever, at der hersker stor tvivl blandt borgerne, hvilket medfører, at spørgsmålene ofte havner i forbindelse med hans oplæg.

– Og det er fint nok, men jeg synes det er for dårligt, at kommunen ikke kan finde ud af at lave noget bedre formidling, siger han.

Herlev kommune: »Vi gør, hvad vi kan«

Mira Astrup Clausen fra kommunikationsafdelingen i Herlev Kommune, der står for den officielle formidling på kommunens platforme, fortæller, at det ikke er en kritik, de tidligere har mødt.

– Sammenlignet med Finn Svennings daglige opslag, kan jeg godt forstå, at vores information kan opfattes som mangelfuld. Det er en meget fin service han giver, fortæller Mira Astrup Clausen om Finn Svennings engagement i Facebook-gruppen.

Ifølge Mira Astrup Clausen gør kommunen dog alt, hvad de kan, for at få information ud til borgerne. Det indebærer blandt andet formidling gennem lokalavisen, på Facebook og på deres hjemmeside, som alle opdateres løbende. Hun understreger desuden, at høje testrater i Herlev må indikere, at borgerne er mere velinformerede end Finn Svenning giver udtryk for.

– Det har i hvert fald ikke holdt folk tilbage. Det er ikke sådan, at folk ikke er gået hen og blevet testet. Men det er selvfølgelig ærgerligt, hvis der er nogen, der synes, at vi ikke har kommunikeret tydeligt nok. Vi gør hvad vi kan, men vi vil altid gerne høre fra borgerne, hvis de oplever noget, vi kan gøre bedre, siger hun.

Sådan gjorde vi: Gennem Facebook-gruppen “Herlev, min by” blev jeg bekendt med Finn Svennings corona-formidling. Jeg undrede mig over, hvorfor en privatperson i Herlev følte det nødvendigt dagligt at dele smittetallene for kommunen. Jeg kontaktede derfor Finn Svenning på Facebook såvel som nogle af de personer, der havde responderet på hans opslag i kommentarfeltet. Da Finn Svenning udtrykte utilfredshed omkring Herlev Kommunes formidling, kontaktede jeg Herlev Kommunes kommunikationsafdeling, for at høre deres side af sagen.  

Leave a Reply

Your email address will not be published.