Minister: Unge uden SU skal ikke have trafikrabat

Pia Olsen Dyhr skriver til NetAvisen, at hun stadig ikke vil ændre Ungdomskortet. da SU og billig transport hænger naturligt sammen. Foto: René Strandbygaard
Pia Olsen Dyhr skriver til NetAvisen, at hun stadig ikke vil ændre Ungdomskortet. SU og billig transport hænger naturligt sammen, mener hun.
Foto: René Strandbygaard

Transportminister Pia Olsen Dyhr ser intet problem i, at unge som mister retten til SU også mister sit Ungdomskort og billige transport til uddannelsesstedet, det skriver hun til NetAvisen.

– Jeg synes, at det er naturligt, at retten til Ungdomskort og SU følges ad, da de har samme formål, nemlig at understøtte de studerende i at tage deres uddannelse, skriver Dyhr om den udskældte sammensmeltning af ret til billig transport og SU.

Fakta om Ungdomskort

  • Ungdomskortet afløste d.1. august 2013 Uddannelseskortet som periodekort for studerende.
  • Ungdomskortet koster 587,10 kroner om måneden for en universitetsstuderende.
  • En studerende med bopæl i København, som pendler til RUC bruger, vil med Ungdomskort bruge 7.045 kroner om året på transport.
  • Hvis man ikke er SU-berettiget og pendler fra København til RUC, vil transporten beløbe sig til 15.121 kroner om året.
  • Ungdomskortet gælder ikke kun til studiestedet, men i hele ens takstområdet. Derudover får man rabat på rejser med regional- og Intercitytoge.
  • Studerende på ungdomsuddannelser kan også få Ungdomskort, men der koster kortet blot 337,2 kroner om måneden.

Information: Transportministeriet og Ungdomskort.dk

Det nye Ungdomskort, som d.1. august afløste Uddannelseskortet som periodekort for studerende, har været særdeles udskældt på grund af tilkoblingen til SU-retten. Det betyder nemlig med den nye SU-reform, at hvis man er mere end 12 måneder forsinket med sin uddannelse, mister man retten til både SU og Ungdomskort.

 

Vi synes ærlig talt at det er urimeligt at man mister retten både til SU og Ungdomskort. Man mister jo både sin Netto-indkomst og billige transport.
Jakob I. Ruggard, formand, Danske Studerendes Fællesråd.

 

Læs mere: 300 km t/r: Katrines vej til studiet er lang

Et broddent kar i en god ordning

Overordnet er Danske Studerendes Fællesråd ganske godt tilfreds med Ungdomskortet, som for den unge har flere fordele end det gamle Uddannelseskort. Blandt andet rejser man gratis i hele ens eget takstområde, samt billigere priser til rejser med regional- og Intercitytog. Jakob I. Ruggaard, formand for Danske Studerendes Fællesråd, mener dog at koblingen mellem SU og Ungdomskort er under al kritik.

– Vi synes ærlig talt at det er urimeligt at man mister retten både til SU og Ungdomskort. Man mister jo både sin Netto-indkomst og billige transport, udtaler Ruggard, som påpeger at konsekvensen vil være at de studerende, som pendler til f.eks. RUC eller SDU vil være nødt til at droppe ud.

Ifølge Ruggard er den eneste løsning, at man har ret til ungdomskort uanset om man modtager SU eller ej, så længe man er indskrevet på en SU-berettiget uddannelse.

Det bliver der dog ikke noget af, hvis man skal tro Pia Olsen Dyhr, som mener at Ungdomskortet er med til at motivere den studerende.

– Den nye SU-reform stiller skarpere krav til studieaktivitet og derigennem også Ungdomskort, men så vidt jeg har forstået, ligger reformen også op til en række initiativer som skal støtte de studerende til ikke at blive forsinkede eller studieinaktive, skriver Dyhr, som forklaring på hvorfor ordningen ikke ændres, og understreger endnu en gang at Ungdomskort og SU hænger sammen. Transportministeriet kan samtidig oplyse at hvis sammenkoblingen fjernes, vil det betyde en årlig merudgift for staten på op til 40. mio. kroner.

Kompensation og løfte om bedre service

Koblingen mellem Ungdomskort og SU betyder også, at man kan få forlænget retten til Ungdomskort, så længe grunden også forlænger ens ret til SU. Man skal dog stadig være aktiv på sit studie, og forlængelsen kan maksimalt være på 12 måneder.

Jakob I. Ruggaard mener også at serviceniveauet ved det nye Ungdomskort ser skidt ud.

– Det er simpelthen for ringe, der skal bare være styr på sådan et kort når det kommer frem, udtaler Ruggard.

Det mener Pia Olsen Dyhr nu også at der bliver arbejdet på højtryk for.

– Det er mit klare indtryk, at trafikselskaberne i det nye online bestillingssystem til Ungdomskort arbejder for at imødegå et højt serviceniveau for brugerne af det nye Ungdomskort, skriver Dyhr til navisen.dk.