Rejsebureauerne har rekordstort tryk på salgskanalerne, når sommerens ferierejser i øjeblikket langes over disken. Det er især efterlønspenge og mindre restskat hos danskerne, der er skyld i den stigende rejselyst.
-Vi har telefonstorm på telefonerne og salget over web er enormt. Og også antallet af forespørgsler på facebook er rekordstort, konstaterer Rikke Koks Andreassen, som er kommunikationschef i rejsebureauet Apollo.
Også hos Spies har man mærket en stigning i efterspørgslen. Især har påsken, som regnes for at være branchens højsæson, når det handler om at bestille sommerens ferier, budt på 30 procent flere solgte rejser end påsken sidste år.
Tyrkiet tordner frem
Det mest populære rejsemål i år er Tyrkiet, der fortsætter sin fremmarch fra sidste sommer, og hos Star Tour spår man Tyrkiet til at få den største sommer nogensinde
-Der er run på Tyrkiet, som vi aldrig har set det før. Tyrkiet har overhalet Grækenland indenom sidste år og fortsætter med det, siger Stig Elling fra Star Tour og tilføjer, at danskerne ikke har lagt Grækenland helt på hylden på grund af krisen. Dog har Grækenland, der ellers har været danskernes foretrukne rejsemål i en lang årrække, i år måttet vige førstepladsen til Tyrkiet.
Ifølge Stig Elling har Tyrkiet gjort en masse for at kvalitetssikre landet for turisterne de sidste år, og så ligger det i top med udbuddet af all inclusive hoteller. Og rejsebureauerne oplever en klar tendens mod en stigende interesse for at vælge all inclusive:
-For fem år siden var der fem procent, der tog på all inklusive, i år er det 40 procent på alle rejser. Og det er overraskende højt, siger fra kommunikationschef Torben Andersen fra Spies og forklarer stigningen med, at der er mange der har hørt om rejseformen, og nu vil prøve det, fordi det er nemt, og gør udgifterne mere forudsigelige.
Ingen finanskrise i charterbranchen
Rejsebureauerne oplever dog også en klar tendens mod, at feriegæsterne efterspørger mere luksus og vælger rejser af højere kvalitet end tidligere
-Det vi oplever på den kommende sommer er også, at folk bruger lidt flere penge på at bo godt. Man opgraderer sig selv, køber havudsigt og gode hoteller, og man sparer ikke rigtig på det. Så man kan godt mærke, at folk har fået lidt flere penge mellem hænderne de sidste 3 uger, siger Stig Elling fra Star Tour og tilføjer, at finanskrisen ikke er noget, der mærkes i charterbranchen.
-Vi er kommet helskindet og rigtig godt igennem med 1,2 mio. gæster hvert år i hele branchen og pæne overskud i de fleste af rejsebureauerne. Så der har ikke været nogen decideret krise, og man kan sige, at danskerne altså prioriterer deres ferier og rejser højt, slutter Stig Elling.