Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti vil ikke skyde flere penge i den danske busdrift. Heller ikke selvom Danske Regioner efterspørger 1,5 milliarder mere om året til busserne. Begge partier vil finde andre måder at forbedre kvaliteten af busdriften på.
– Vi kan jo ikke bare udlevere Dankortet hver eneste gang, der er nogen, der ønsker sig et eller andet, siger Rasmus Prehn, som er trafikordfører for Socialdemokraterne.
– Og vi har fra regeringens side allerede gjort en kæmpe indsats for at sætte penge af til bedre og billigere kollektiv trafik.
Alle Folketingets partier, bortset fra Enhedslisten, blev i 2009 enige om, at bustrafikken i Danmark skal stige med 50 procent i 2030. I sidste uge bragte Altinget en statusopgørelse på 2030-målene, som bekræftede, at danskerne langt fra kører nok i bus, hvis målene skal nås. Hvis man skal nå de 50 procent, skal busdriften stige med 2 procent årligt. Lige nu stiger busdriften med gennemsnitligt 0,5 procent om året.
Regionerne har hele tiden hånden fremme. Og jeg står ikke klar med 1,5 milliarder til at køre bus for
Kim Christiansen, trafikordfører for DF
Regionerne skal lære af de bedste
Allerede i februar kritiserede De Miljøøkonomiske Vismænd partierne for ikke at være på rette kurs. Trafikminister Magnus Heunicke (S) var skeptisk overfor at bruge flere penge på busserne. Og Rasmus Prehn mener da også, at man kan forbedre busdriften uden at hive pengepungen frem.
Han fremhæver Nordjyllands trafikselskab, som har haft succes med 22 såkaldte X Busser. ’Passagerbaskere’ kalder han dem. Busserne kommer forbi mange centrale steder, og man har prioriteret komfortable busser med blandt andet internet, fjernsyn og kaffe.
Og det burde, ifølge Rasmus Prehn, inspirere andre.
– Jeg tror på, at hvis regionerne lærer af de bedste, så kan man rykke noget. Det handler ikke kun om penge.
Læs også: Busforsøg i 4A giver flere snydere
Kim Christiansen, som er trafikordfører for DF, mener også, at man skal have mere fokus på at gøre det attraktivt for passagerer at køre i bus. Blandt andet ved at prioritere bedre ruter. Og det mener han heller ikke, at regionerne behøver at have flere penge for at opnå.
– Regionerne har hele tiden hånden fremme. Og jeg står ikke klar med 1,5 milliarder til at køre bus for, siger han.
2030-målene
- Den danske busdrift skal stige med 50 procent i 2030
- For at det kan lade sig gøre, skal busdriften stige med 2 procent årligt
- Lige nu er busdriften steget med 0,5 procent om året i gennemsnit siden 2010
Ingen nedsatte ambitioner
I forbindelse med Altingets undersøgelse vurderede trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet, at man burde nedsætte sine ambitioner for 2030. Men den er Rasmus Prehn ikke med på.
– Jeg ser ikke for mig, at vi nedsætter ambitionerne. Tværtimod synes jeg, at vi bør være endnu mere ambitiøse.
Kim Christiansen er åben for, at man reviderer 2030-målene. For selvom DF har sagt god for målene, vægter Kim Christiansen ikke de konkrete målsætninger særlig højt.
– Vi skal sørge for, at der er gode busruter, hvor det er relevant, og så er jeg sådan set ligeglad med målsætninger. Det handler om, at man skal have flere til at tage kollektiv trafik. Bus eller tog – jeg er ligeglad med, hvordan det er fordelt.