To skinner monteres, og en letbane kommer i fremtiden til at passere Lyngby Hovedgade hvert femte minut i dagtimerne. Gaden huser en stor del af handelslivet i Lyngby-Taarbæk, hvor flere butikker allerede mærker til den kommende letbane, der kører sin første tur i 2025.
–Vi har meget færre kunder. Min oplevelse er, at folk simpelthen ikke kommer til Lyngby, siger Julie Kaae, der er butiksejer i ALL4U Børnetøj og har adresse på Lyngby Hovedgade.
Letbanebyggeriet har konsekvenser
Arbejdet med den omdiskuterede letbane er i gang, hvilket betyder, at Klampenborggade, som er en central gade i Lyngby Centrum, er afspærret. Det skaber en del trafikale vanskeligheder, som kan mærkes på antallet af kunder ude i butikkerne.
–Letbanen er en stor frustration for mig. Jeg mister omsætning, og de kunder, der kommer udefra, bliver forvirret over, hvordan de skal komme hen til butikkerne på Hovedgaden, siger Salar Jamil, der er ejer af blomsterbutikken Nicoline Blomster på Lyngby Hovedgade.
NetAvisen har også talt med Peak Performance og Magasin, der kan tilslutte sig, at de oplever færre kunder som følge af letbanebyggeriet.
Handelsforening: Butikkerne har selv et ansvar
Michael Dupont, formand for Lyngby Handelsforening, er bekendt med problematikken, men han siger, at butikkerne har et ansvar for at holde kunderne i Lyngby.
– Jeg hopper ikke med på, at man skal skyde ansvaret over på et letbaneprojekt, hvis man har udfordringer i sin forretning med trafikken af kunder. Butikkerne har selv et ansvar for at give en god oplevelse til de kunder, der når frem til byen, siger han.
Handelsforeningen inviterede i sidste uge til paneldebat med lokale politikere om det fremtidige Kongens Lyngby. Debatten gik også på den kommende letbanes indflydelse på handelslivet. Blandt panelet var kandidater til det kommende kommunalvalg, heriblandt den nuværende borgmester.
Læs også: S i Roskilde: Kæmpe forandring af Københavnsvej rykker nærmere
Vi har meget færre kunder, folk kommer ikke til Lyngby
Julie Kaae, butiksejer af ALL4U Børnetøj
Borgmesteren stemte ikke for letbanen
Lyngby-Taarbæks borgmester, Sofia Osmani (K), er ikke begejstret for letbanen og dens indvirkning på byen. Hun synes, den er en hindring for byens liv.
– Jeg forstår forretningerne, og jeg kan også godt forstå, at folk synes, det er meget besværligt at komme til byen for øjeblikket. Vi vidste godt, det ville ske med letbanen. Jeg kan ikke gøre for, at flertallet har valgt at beslutte den alligevel, siger hun.
Vidste du, at letbanen:
- Kører sin første tur i 2025 med en fart på 70 km/t
- Har fire vogne og plads til 260 passagerer
- Kører en strækning på 28 km mellem Lyngby og Ishøj
- Stopper på 29 stationer herunder seks S-togsstationer
- Er miljøvenlig
- Indeholder et flexområde med plads til barnevogne, cykler og kørestole
Kilde: dinletbane.dk
Den 25. januar 2018 skulle kommunalbestyrelsen stemme om letbanen. Der var 11 stemmer for og 10 imod letbanen.
Simon Pihl Sørensen (S), der er viceborgmester og formand for Byplanudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune, har stemt for den kommende letbane. Han siger, at letbanen bliver en gevinst for butikkerne, selvom han erkender, at letbanebyggeriet i øjeblikket er generende.
– Jeg har stemt for letbanen, fordi det er en gevinst for Lyngby handelsmæssigt, når den står færdig. Den er allerede en gevinst, fordi den tiltrækker virksomheder, der har slået sig ned i Lyngby-Taarbæk, blandt andet fordi der kommer en letbane. Men det er klart, at det er generende, når byggeriet står på, siger han.
Fremtidens handel ser lys ud
Formanden for Handelsforeningen, Michael Dupont, understreger, at han fokuserer på mulighederne i den kommende letbane. Selvom det i øjeblikket er udfordrende for nogle butikker, er han optimistisk på vegne af Lyngby handel i fremtiden.
– Når vi kommer på den anden side af 2025, så er jeg overbevist om, at vi kommer til at vinde det tilbage mange gange, som vi eventuelt har tabt de seneste 3-4 år. Jeg fornemmer, at Lyngby kommer til at være en fantastisk shoppedestination, endnu mere end byen er i dag, siger han.
Sådan gjorde vi: Nyheden udspringer af en researchtur til byen, hvor journalisten talte med flere butikker. Alle interviews er udført telefonisk.