Temperaturen ramte flere steder i landet minusgrader i nat. Det betyder vintermorgener og glatte veje. Her får du en guide til at komme sikkert gennem vinteren.
Turen starter hjemmefra
Man kan komme langt ved at lave lidt hjemmearbejde, inden man bevæger sig ud på vejene.
»Undersøg vejrforholdene inden du kører hjemme fra,« anbefaler Søren Klausen, der har været kørelærer siden 1987 og til hver dag driver bilskolen.dk.
Han anbefaler blandt andet at bruge hjemmesiden www.trafikken.dk eller downloade en af de mange applikationer, der er kommet til smartphones. Her kan man blandt andet se trafikinformationer, og om der er blevet saltet på strækningen.
De rigtige dæk
De rigtige dæk er afgørende for, at bilen har et godt greb på vejen. Med vinterdæk vil man have op mod 30 procent kortere bremselængde på glatte veje end med sommerdæk. Der er dog stor forskel på vinterdæk, og det kræver derfor lidt overvejelse.
»Man skal gøre sig et begreb om, hvilken kørsel man prøver at praktisere. Svenske vinterdæk er eksempelvis rigtig gode til ekstrem kulde, har høj profil med meget gummi og stor skovleeffekt,« siger Søren Klausen.
Men kører man meget på motorvej, er de ikke specielt velegnede:
»De er oftest ikke lavet til motorvejskørsel. Vognen bliver meget blød at køre i på motorvej. Det vil sige, at den ”sejler”. Bremselængden bliver altså længere, hvis man kører i god, høj fart,« siger han.
Man kan få vinterdæk med høj profil, der er særligt gode til motorvejskørsel hen over vinteren.
Vær opmærksom på omgivelserne
Der er forskel på, hvilket område du kører i. Lavtliggende områder, områder omkring moser og på og under broer bliver hurtigt glatte. Derudover kan det også variere meget fra områder omkring kysten og inde i landet.
»Kører du for eksempel ud til kysten, så vil temperaturen være plus 2-3 grader, og lige så snart du kører ind i landet, vil temperaturen være 0 til -1,« påpeger Søren Klausen.
Den sunde fornuft
De vigtigste råd er dog den sunde fornuft.
»Hold pokkers lang sikkerhedsafstand, sæt farten ned og vær opmærksom på kørslen. Folk er jo tit og ofte uopmærksomme om morgenen,« siger Søren Klausen.