»Utaknemmelige perkere som får i hoved og røv«. »Usle stikkersvin, jeg håber du får en smertefuld død«.
Hitler-sammenligninger, racisme og grove personfornærmelser. Excel-arket med slettede kommentarer fra Go’morgen og Go’aften Danmarks Facebookside rummer en lang række negative eksempler på den hårde debattone, der hersker på mediernes Facebooksider.
Læs også: Racisme stortrives på Facebook
– Vi modererer ret hårdt forstået på den måde, at der er mange ting, vi ikke accepterer, fortæller Anders Schäffner, der arbejder med at overvåge og holde sprogbrugen i debatterne inden for rimelighedens grænser.
Anders står til daglig for strategien og retningslinjerne for, hvordan den gode interaktion og brugerinddragelse på Go’morgen og Go’aften Danmarks Facebookside skabes. Til at hjælpe sig med det har han en lille hær af deltidsstuderende, der luger ud i debatukrudtet. Ind i mellem går bølgerne højt, når der debatteres alt lige fra skolereform til mere ideologiske debatter om, hvordan samfundet skal se ud. Det har over det seneste halvandet år skabt et fyldigt elektronisk karantænekartotek.
Gule og røde kort
Første faneblad i kartoteket rummer de folk, der har fået præsenteret et direkte rødt kort og har måttet forlade debatarenaen og gå direkte i bad. Racisme udløser for eksempel et direkte rødt kort. Et udsagn som »Du er da en kæmpe idiot« i en debat om en politisk reform takseres ikke lige så hårdt som racisme:
– Kommentaren vil typisk blive slettet og brugernavnet tilføjet i arket. Så ved vi til næste gang, at vi skal holde øje med denne bruger. Han får simpelthen et gult kort, fortæller Anders Schäffner og understreger, at næste gang, han præsenteres for det gule kort, udløser det et rødt. Præcis som det kendes fra fodboldens verden.
Studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst og adjunkt Jannie Møller Hartley – begge Roskilde Universitet – har for nylig udgivet en undersøgelse, der viser, hvordan det står til med debattonen på de syv største danske netavisers Facebooksider. I undersøgelsen er i alt 4000 kommentarer og 149 Facebook-opslag blevet analyseret. Undersøgelsen fastslår, at:
- 68 % af kommentarerne indeholder meninger
- 21 % af kommentarerne er af nedladende karakter
- 17 % af kommentarerne ikke handler om det emne, som opslaget indikerer
Kilde: Center for Magt, Medier og Kommunikation på Roskilde Universitet. Læs hele undersøgelsen her.
Tag konstruktivt afstand
En løsning til at undgå den negative debattone på mediernes Facebooksider generelt er ifølge Anders Schäffner at intensivere fokus på moderering.
– Moderering er ikke noget, man skal tage let på, for jeg tror, at det kan gøre en forskel. Men moderering er ikke kun at udelukke og slette. Moderering er i lige så høj grad at gå ind og påskønne den gode debat, forklarer han og påpeger, at det står »grelt til« med danskernes debatkultur på nettet.
– Det største problem er sådan set, at det udelukker andre fra at deltage i debatten, mener han.
Løsningen på problemerne er ikke kun en sag for medierne. Danskerne har også et ansvar for at tage afstand på en konstruktiv måde.
– Jeg er sikker på, at hvis folks ukonstruktive kommentarer blev mødt af mere konstruktiv afstandtagen, end de gør, så vil det ændre noget, forklarer han og peger samtidig på, at der er stor forskel på, hvorvidt vi griber ind i det offentlige rum kontra på nettet.
Læs også: Firma fyrer kvinde for Facebook-kommentar
Et fælles ansvar
I den forbindelse nævner han historien med tv-vært Hans Pilgaard, som greb ind over for to piger, der hånede en hjemløs. En historie som hurtigt spredte sig viralt. Han peger på, at tendensen til at hylde indgriben over for upassende sproglig opførsel ikke gør sig gældende online.
– Vi hylder det i det offentlige rum, men vi gør det ikke i det elektroniske rum, siger Anders Schäffner og kalder det «mærkværdigt«, at vi – inklusive ham selv – ikke griber ind over for upassende sprogbrug online.
– Det er den del, der skal løses, før vi kan få den sobre debat. Det er ikke et problem, vi som medier kan løse alene.
På Go’morgen og Go’aften Danmarks Facebook-side laves der i gennemsnit 20-30 opslag pr. uge. Anders Schäffner og hans team sletter eventuelle upassende kommentarer et par gange om ugen.