Studerende er vilde med konceptsupermarkedet Testr, hvor de kan teste nye produkter til billige penge. Faktisk er de så vilde med det, at knap en tredjedel af virksomhedens medlemmer er studerende.
At studerende er svært begejstrede for konceptet, er ikke en overraskende for Simon Taylor, der er CEO hos Testr.
– Ca. 30% af vores medlemmer er studerende. Man kommer nok ikke udenom, at det jo er en nem måde at spare nogle penge på et SU-budget, fortæller han.
Testr er en såkaldt ”tryvertisering” virksomhed. Det betyder, at du efter at have købt et medlemsskab, handler ind i Testr-supermarkedet. Efterfølgende fortæller du, hvad du synes om de testede produkter. På den måde optjener du point, du kan bruge på nye produkter.
Naja Buono Stamer, ph.d.-studerende ved sektion for Forbrug, Bioetik og Regulering ved Københavns Universitet, er positivt stemt over for konceptet, men hun understreger samtidig også, at det langt fra er en oplagt løsning for alle befolkningsgrupper.
– Studerende er nogle af dem, der har tid og interesse i det. Det er lidt sværere, når man er ældre og ikke kommer så meget ud eller har indgroede vaner. Studerende er jo altid på jagt efter noget, der er billigere. De vil også gerne give noget tid til at finde det. Det er sjovt, og man er på forkant.
Jeg tror, at man især som studerende kører træt i de samme madvarer, fordi man har et begrænset budget.
Regitze Engelhardt Jørgesen, blogger på suihovedstaden.dk
Læs også: Ny sportsbar til voksne er børnefrugtstænger i forklædning
“Så er det hele ikke kun discount”
Regitze Engelhardt Jørgensen blogger på suihovedstaden.dk. Hun har indgået et samarbejde med Testr og blogger om konceptet på sin hjemmeside. For ifølge hende tæller det hele, når pengene er små.
– Man betaler nogle penge, og så ganger de det op. Så får man et større beløb at handle ind for, end det man har givet. Allerede der er der en gevinst. Det jo fedt, især når man ikke har så mange penge, fortæller hun.
Et medlemskab hos Testr kan altså, ifølge Regitze Engelhardt Jørgensen, være med til at skabe luft i et ellers presset SU-budget. Så bliver det pludselig muligt for studerende at bytte kopnudler og den klassiske pasta pesto ud med andre og mere spændende produkter.
– Man får mulighed for at prøve nogle produkter, som man nødvendigvis ikke ville have prøvet. Jeg tror, at man især som studerende kører træt i de samme madvarer, fordi man har et begrænset budget. Det er en god måde at få nogle kvalitetsprodukter. Så er det hele ikke kun discount, som det nogle gange godt kan blive. Det får man så for færre penge, forklarer hun.
Læs også: Mænd vil også sidde i lotusstilling
Vi vil ikke bare handle ind i Netto
Naja Buono Stamer understreger, at konceptet er udtryk for en tendens i samfundet. At købe ind er ikke længere bare et spørgsmål om at panikshoppe inden lukketid. Vi vil involvere os og gerne gå en omvej.
– Ideen om, at man ikke bare henter sine varer i den lokale Netto breder sig. Folk er villige til at gå flere steder hen – Eller nogen er. De fleste børnefamilier, pensionister og børnefamilier kommer ikke meget længere, end der hvor de plejer at gå. Men der er en trend med, at man gerne vil gå en omvej, fortæller hun.
Ifølge Naja Buono Stamer er studerende altså nogen af dem, der er villige til at gå en omvej. Og det kan være med til at forklare deres interesse i Testr.
– Mad er blevet et vigtig kulturelt gode, hvorigennem man viser sin status, hvem man er, og hvilken samfundsgruppe man tilhører. Selvom studerende måske ikke har så mange penge, så har de for det meste masser af uddannelse, viden og kulturelt overskud, forklarer hun.
Læs også: Københavnere dropper at ryste røven