I øjeblikket kører næsten en tredjedel af de danske bilister rundt i en bil, der er registreret mellem 1994-99.
»Det betyder jo, at benzinforbruget er højere end det kunne være, for moderne benzinbiler bruger mindre benzin og forurener mindre,« siger Per Homann Jespersen, der er lektor ved forskningsenheden Miljø, Energi, Transport på Roskilde Universitet.
Og han er ikke glad for, at der kører så mange gamle biler rundt på vejene. For det er skidt for miljøet.
Bilerne holder længere
At de danske biler har en høj gennemsnitsalder, skyldes, at biler fra 1990’erne holder længere end biler fra 1970’erne.
Den høje gennemsnitsalder skyldes også, at registreringerne af nye biler sker i bølger, og her er 1994-99 en periode, som i er overrepræsenteret i bestanden.
»Nye biler er mere miljøvenlige, så på den måde er det jo ikke særlig godt, at vi har en alt for gammel vognpark. Men ud fra en miljømæssig betragtning er det jo meget godt, at folk kører længere tid i deres bil,« siger Mette Gjerskov, der er Socialdemokratiets miljø- og klimaordfører.
Diesel er både godt og skidt
Siden 2006 er antallet af dieselbiler steget med 67 procent og udgør nu næsten en fjerdedel af bestanden af personbiler. Det er ifølge Per Homann Jespersen både en god og dårlig udvikling.
»Det er negativt for bymiljøet, men godt for klimaet. Dieselbiler er mere effektive, udleder mindre CO2 pr. kilometer og bruger mindre brændstof. Men samtidig forurener de mere end benzinbiler, fordi de udleder partikler,« siger Per Homann Jespersen.
Læs også:
V og DF siger ja til ego-bilisme
Forsker: Indfør betalingsveje i hele Danmark