Gennem de seneste 10 år er danskernes forbrug af rugbrød faldet med hele 15%, skriver Søndagsavisen. Et institut under Miljø- og Fødevareministeriet, kaldet Madkulturen, har undersøgt, at det særligt er de unge, der dropper rugbrødsmadderne.
Det viser undersøgelsen i et madindeks for 2016 over danskernes måltidsvaner. Undersøgelsen viser, at kun 4 procent af unge mellem 18-25 år spiser rugbrød til aftensmad, hvorimod 23 procent spiser andet brød såsom pitabrød, wraps eller andet lyst brød.
– Jo yngre folk er, jo mindre bliver andelen af folk, som spiser rugbrød til aftensmad, siger Naja Stamer, analysekonsulent hos Madkulturen.
Rugbrød er ikke vejen frem
Ifølge Naja Stamer vil forbruget af rugbrød ikke stige i fremtiden, da der hele tiden bliver udviklet nye og alternative brødformer. Denne udvikling kan også være et grundlag for, at unge vælger rugbrød fra.
– Danskerne spiser primært rugbrød med pålæg. De unge spiser dog også pitabrød og sandwich som supplement til rugbrødet, forklarer Sisse Fagt, forsker i danskernes kostvaner, fra DTU Fødevareinstituttet.
En anden forklaring på de unges fravalg af rugbrødet kan være, at stadigt flere unge vælger at spise glutenfri kost, mener hun.
– Det betyder, at de slet ikke spiser kornprodukter og dermed almindeligt brød. Derudover spiser de også mere fastfood, siger Sisse Fagt.
De unge har brug for fuldkorn
Hos Fødevarestyrelsen anbefaler man et dagligt indtag af 75 gram fuldkorn, og uden rugbrød som en del af kosten, kan det mål være svært at nå. Og det kan være problematisk, vurderer Sisse Fagt.
– Hvis de unge erstatter rugbrød med hvidt brød, kommer de til at mangle kostfibre og fuldkorn. Hvor kostfibre nemt kan findes i andre typer kost som grøntsager, findes fuldkorn kun i grove kornprodukter. Derfor skal de unge enten spise groft hvedebrød i stedet for rugbrødet, eller havregryn, som samtidig er en billig og rigtig god kilde til fuldkorn.
Mangel på det anbefalede indtag af fuldkorn kan øge risikoen for livsstilssygdomme som tarmkræft, hjertekarsygdomme og type 2 diabetes.
Kampagner skal hjælpe de unge
De unges nedprioritering af rugbrød og fuldkorn har siden 2007 haft Fuldkornpartnerskabets interesse. De er et offentligt-privat partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen, samt en række fødevarevirksomheder
Fuldkornspartnerskabet har lavet kampagner, som skal få unge til at spise mere fuldkorn, som NetAvisen tidligere har beskrevet.
Læs også: Hvad mangler under pølsen
Og insatser er der stadig brug for, mener selskabet, som derfor lancerede endnu en kampagne i februar i år med fokus på havregryn som fuldkornskilde.