De københavnske bycykler har efter en vanskelig start fået vind i sejlene. Siden 2016 har antallet af kørte ture været stødt stigende, og i de første seks måneder af 2017 har der været en stigning på 56 procent sammenlignet med samme periode i fjor.
Læs også: Medvinden fortsætter for de københavnske bycykler
I jagten på at udbygge denne succes lancerede By og Pendlercykel Fonden, der ejer og driver bycyklerne, i slutningen af juni et nyt, særligt abonnement til studerende og unge under 22 år.
Godt taget imod
For 70 kroner om måneden vil de studerende og unge kunne køre 280 minutter på de motoriserede delecykler, hvorefter minutprisen vil være 50 procent billigere end i det normale bycykels-abonnement.
Tina Füssel, administrerende direkte i By- og Pendlercykel Fonden, fortæller, at tilbuddet er blevet godt modtaget.
– I løbet af september måned tegnede vi 347 studenterabonnementer, og i samarbejde med en række store uddannelsesinstitutioner har vi oprettet seks såkaldte dropzones (bycykel-stationer, red.). Vi kan se, at de studerende er flittige til at bruge cyklerne, siger hun.
Næppe en permanent løsning
Sana Mahin Doost, der er forkvinde i Danske Studerendes Fællesråd, glæder sig over det nye tilbud.
– Vi synes jo, at det er rigtig godt, at der kommer forskellige rabatordninger til unge og studerende. Det er meget kærkomment i en presset studenterøkonomi, siger hun.
Læs også: Flere studerende spænder hjelmen
Hun tvivler dog på, at bycyklen kan blive en permanent løsning i de studerendes dagligdag.
– Bycyklen er jo en meget midlertidig løsning, der er god, hvis man hurtigt skal fra et sted til et andet, men som studerende har man brug for en varig løsning som for eksempel en fast cykel eller et månedskort til offentlig transport, siger Sana Mahin Doost.
-Hvis man skal tænke mere langvarigt, skal man finde på nogle løsninger, der kan bruges hele tiden, siger hun.