Et nyt forsøg udviklet af John Pauli Hansen, der er professor på DTU, giver kørestolsbrugere med cerebral parese mulighed for at opleve virtual reality – VR. Forsøget fungerer ved, at kørerstolen placeres på en speciallavet platform, hvor stolens hjul kører på to ruller, så brugeren kan bevæge sig naturligt rundt i en virtuel verden.
Cerebral parese er en samlebetegnelse for en række motoriske handicap, som skyldes hjerneskade. Personer med cerebral parese har ofte nedsat førlighed i hænderne og kan derfor ikke benytte klassiske VR-controllere. Men ved hjælp af denne platform åbnes virtual reality universet op for denne nye målgruppe.
Platformen kan bruges med brugernes personlige kørestole, som er tilpasset deres krop, hvilket gør bevægelsen i VR naturlig for dem. Forsøget var derfor en reel ud af kroppen oplevelse for brugerne på bo- og aktivitetstilbuddet Jonstrupvang Bebyggelsen.
– Det var lidt “paranoia” i starten, men man fik hurtigt styr på det, og så var det bare genialt. Oplevelsen var helt fantastisk, siger Mikkel Borchmann, der er beboer på Jonstrupvang Bebyggelsen.
– Det ender jo med at blive en form for velfærdsteknologi, for det er jo meget inkluderende i forhold til det øvrige samfund. Det vi andre bruger VR til, altså total underholdning, det kan ligesom få et nyt perspektiv.
Socialpædagog Martin Melchior, der står for IT-holdet på Jonstrupvang Bebyggelsen.
En del af fremtidens arbejdsstyrke
Forsøget foregik over to omgange på Jonstrupvang Bebyggelsens ugentlige IT-hold. I første omgang blev selve platformen testet. Brugerne kunne prøve et spil, der handlede om at undvige cyklister på en gade. I anden omgang havde John Pauli Hansen fra DTU medbragt et fjernstyret robotkamera, som brugerne kunne køre rundt med og se verden igennem.
– Det store perspektiv er jo, at handicappede i kørestol kan blive en del af den fremtidige arbejdsstyrke, fordi de vil kunne styre robotter i varehuse og gulvvaskerobotter ved hjælp af de her platforme, siger John Pauli Hansen, der er professor ved DTU og har udviklet konceptet.
Fremtidsmulighederne er altså store for denne kørestolsplatform, men også i sin nuværende form åbner platformen en ny verden for kørestolsbrugere med cerebral parese.
– Det ender jo med at blive en form for velfærdsteknologi, for det er jo meget inkluderende i forhold til det øvrige samfund. Det vi andre bruger VR til, altså total undeholdning, det kan ligesom få et nyt perspektiv, siger socialpædagog Martin Melchior, der står for IT-holdet.
Velfærdsteknologi
Velfærdsteknologi er teknologiske og digitale redskaber, der kommer forskellige målgrupper på det sociale område til gavn i deres dagligdag eller i forbindelse med sociale ydelser.
Der er en pulje til udvikling og brug af velfærdsteknologi i budgetterne for de danske kommuner.
Virtual reality som velfærd
Såkaldt velfærdsteknologi er begyndt at fylde mere i de danske kommuner, og nu er VR-teknologien nået til et punkt, hvor den kan hjælpe en række målgrupper på det sociale område.
– Der er mange eksempler på brug af VR i psykologien, der har været der i flere år. Om det er posttraumatisk stress, flyskræk eller social skræk, hvor man ikke kan gå ind i et supermarked, så kan man træne det i VR, siger Jarle Fink Kondrup, der er innovationskonsulent for Innovation Lab og har fulgt udviklingen af VR.
I VR kan en person med social skræk placeres i en virtuel verden, hvor der er skruet ned for skrækelementerne. Hermed har psykologer et værktøj, hvorigennem patienten kan overkomme sin skræk. Der er tilmed udviklet et program, hvor kirurgelever kan øve sig i forskellige indgreb på en virtuel menneskekrop.
Khora VR er et af de firmaer, der har været med i udviklingen af VR fra starten. Det har også fundet på måder, hvor VR kan gøre gavn i den virkelige verden.
– Vi har lavet projekter, der skal hjælpe folk med demens, og så har vi lavet projekter om smertedistraktion af børn, der skal have taget blodprøver. Både interessen i og brugen af VR stiger hele tiden, siger Thomas Saaby Noer, Head of Healthcare for Khora VR.
Sådan gjorde vi: Gennem journalistens netværk fik han kontakt til Martin Melchior, der er socialpædagog på Jonstrupvang Bebyggelsen. Martin Melchior fortalte, at hans hold havde taget del i det spændende forsøg. Herefter tog journalisten ud på Jonstrupvang Bebyggelsen for at interviewe holdets deltagere og Martin Melchior selv. Forsøget blev stillet i et større perspektiv ved hjælp af interviews med professor på DTU John Pauli Hansen, der står bag konceptet, samt Thomas Saaby Noer fra Khora VR og Jarle Fink Kondrup, der er innovationskonsulent for Innovation Lab og har fuldt udviklingen og brugen af VR i Danmark.