En bøde på 1.000 kroner. Det er, hvad 408 københavnske cyklister nu må betale, efter at Københavns Politi i sidste uge udførte en aktion, som fokuserede på cykeltrafikken i København.
Resultatet blev i alt 719 bøder, hvor 408 af dem blev udstedt til cyklister, der kørte over for rødt.
Hos Rådet for Sikker Trafik ser man med alvor på det høje tal.
– Det er 408 for mange. Vi ved, at to ud af tre cykelulykker sker i kryds. Derfor er det rigtig vigtigt, at man overholder de spilleregler, der er, når du skal krydse en vej. Cyklisterne er de bløde i trafikken, så hvis der kommer en bil på tværs, så er det cyklisten, der kommer til skade, siger Søren Ørsted Pedersen, pressechef i Rådet for Sikker Trafik.
Faktaboks om cykelulykker i kryds
- To ud af tre alvorlige cykelulykker sker i kryds.
- I alt blev 85 cyklister dræbt i krydsulykker i perioden 2013-2017.
- Ulykkerne sker hyppigst i myldretiden.
- Som cyklist er det vigtigt, du bruger tid på at orientere dig ordentligt.
- Vær opmærksom på højresvingende biler
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
Søren Ørsted Pedersen mener dog ikke, at det er et udtryk for, at cyklister generelt er hensynsløse.
Vejdirektoratet har tidligere lavet en undersøgelse, hvor de stod i et lyskryds og filmede, hvor mange cyklister der brød reglerne. Det studie viste, at det er omkring fem procent af cyklisterne, der ikke følger reglerne.
Flertallet følger altså reglerne, men kontrol er nødvendigt for at ændre adfærden på de cyklister, der ikke følger reglerne. Dette er også en af grundene til, at politiet kontinuerligt afholder cykelkontrol.
– I København er cyklister involveret i over halvdelen af alle ulykker i trafikken. Derfor har vi en opgave med at forsøge at påvirke færdselskulturen hos cyklisterne, sigerHenning Algreen Pedersen, leder af operativ færdselsafdeling ved Københavns Politi.
Uheld er uundgåelige
Helt at undgå uheld er dog næsten umuligt. Selvom der findes cykelstier, så møder cyklister stadigvæk kryds og sideveje, og det er her langt de fleste uheld opstår.
– Generelt, så er det svært at få et sikkerhedssystem, som forhindrer uheld, fordi bilerne og cyklerne bliver blandet i det trafiksystem, vi har. Cykeluheld kan kun undgås, hvis man giver det sit eget areal, fortæller Harry Lahrmann, trafikforsker fra Aalborg Universitet.
Læs også: Ny smart cykelhjelm får lunken modtagelse
Derfor er det ifølge Rådet for Sikker Trafik vigtigt, at der bliver afholdt cykelkontroller. Det signalerer, at man er opmærksom på problemer, og det kan derfor være med til at have effekt på cyklister adfærd i trafikken.
Det er samtidig vigtigt, at ens cykel overholder lovkravene. Klik på billedet nedenunder, for at se hvilke lovkrav denne cykel ikke overholder. Artiklen fortsætter under grafikken.
Forebyggelse mod uheld
Lige nu har Rådet for Sikker Trafik meget fokus på ældre cyklister, fordi halvdelen af de 30 cyklister der mister livet i trafikken, er 65 år eller ældre.
– Vi har førhen haft rigtig meget fokus på spritkørsel, og det bliver vi ved med at have. Men vi kan se, at der kommer flere ældre i trafikken. Derfor bliver vi nødt til at kigge på, hvordan vi forebygger de her ulykker. Derfor begynder vi at lave kampagner og have fokus på det sammen med cykelhandlere, eksperter og organisationer, siger Søren Ørsted Pedersen.
Læs også: LA-politikere går imod strømmen: Nej tak til cykelkampagner
Der er dog også flere måder at mindske chancen for uheld på.
Trafikforsker Harry Lahrmann er ved hjælp af to projekter kommet frem til, at hvis cyklerne er mere synlige, så ville det forbedre sikkerheden markant.
– I det ene projekt satte vi gule neonfarver på cyklerne, så de kunne blive markant mere tydelige. Det resulterede i en halvering af antallet af kvæstede, fortæller Harry Lahrmann.
Hos Sikker Trafik har man da også et særligt fokus på de to-hjulede.
– Vi har i flere år desværre set, at ulykkestallene ikke er faldet i samme grad for cyklister, som de er for bilister. Derfor har vi flere indsatser overfor cyklisterne, der er med til at øge deres sikkerhed i trafikken og enten forebygge ulykker eller sikrer, at skaderne ikke bliver så alvorlige, hvis ulykken sker, siger Søren Ørsted Pedersen.
Alt dette er et led i en større plan. Man har et overordnet mål om, at man i Danmark, skal være nede på højst 120 trafikdræbte om året og højst 2.000 tilskadekommende inden 2020.
Sådan gjorde vi: Journalisten kiggede i Københavns Politis døgnrapporter og så, at politiet havde gennemført en aktion mod cyklister. Derefter kontaktede journalisten de relevante aktører og udførte to telefoninterviews og et interview gennem mail.