Ny smart-cykelhjelm får lunken modtagelse

Den nye smart-hjelm Witt by Livall har indbyggede høretelefoner, der sidder over øret. Det betyder, at man stadig kan høre, hvad der foregår, når man færdes i trafikken. Foto: Witt A/S

Indbyggede højtalere, fjernbetjening, LED-baglys, der tænder af sig selv og trådløs kommunikation med din smartphone.

En spritny cykelhjelm fra firmaet Witt A/S er mildest talt veludrustet med teknologisk isenkram. Umiddelbart kan man jo mene, at det lyder strålende, men Pernille Ehlers, som er specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik er en smule skeptisk overfor de tekniske tiltag indenfor cykelhjelme.

Hun mener, at et af faresignalerne ved de smarte funktioner handler om cyklistens uopmærksomhed i trafikken.

– Selvom funktionerne er monteret på hjelm og cykel, kan jeg være bange for, at det får folk til at lave flere ting, mens de cykler. Det er vigtigt, at det ikke fjerner fokus fra det, der sker i trafikken, udtaler hun.

Læs også: Dorthe så døden i øjnene: “Hvis jeg kan få flere til at tage cykelhjelmen på, så er min mission fuldført” 

Udover at det kan flytte cyklistens fokus i trafikken, kan de smarte funktioner risikere at forvirre de andre trafikanter.

– Funktioner som monteret LED-lys på hjelmen kan vække unødig opsigt hos de andre trafikanter, og det er meget vigtigt, at det ikke skaber forvirring, som i sidste ende skaber flere ulykker, siger Pernille Ehlers.

Teknik må ikke gøre hjelme skrøbelige

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet er enig med Pernille Ehlers i, at udstyr uanset teknik aldrig må påvirke trafikantens opmærksomhed i trafikken.

– En cykelhjelm kan aldrig nogensinde erstatte den opmærksomhed, du skal udvise, når du færdes i trafikken. Heller ikke som cyklist, udtaler han.

En af de ting Klaus Bondam frygter ved de nye cykelhjelme er, at de på grund af teknikken går hurtigere i stykker end normale cykelhjelme.

– Jeg tror teknikken i de hjelme gør dem skrøbelige, og jeg tror ikke, de kan klare den ret hårdhændede behandling, en cykelhjelm tit er ude for.

Witt afviser dog, at det skulle være tilfældet med deres hjelm.

Thomas Jæger Molzen, som er salgs- og produktansvarlig i Witt E-commute påpeger, at cykelhjelmen er CE-mærket, og lever derfor op til danske sikkerhedsstandarder.

– Den er sikkerhedsgodkendt, og har vundet flere priser i Europa som for eksempel ISPO Award 2018 – Product of the Year samt IF Design Award 2018, udtaler han.

Så længe sikkerheden er i orden

Selvom Pernille Ehlers ikke er 100 % tilhænger af de tekniske hjelme, kan de alligevel være et positivt tiltag.

– Hvis de tekniske hjelme kan få folk, der normalvis undlader at bruge cykelhjelm til at bruge dem, er det jo en fin ide. Det vigtigste er, at de bruger hjelm, så det mindsker de skader, de kan få, hvis de styrter i trafikken, udtaler hun.

Læs også: Brug af cykelhjelm fordelt på aldersgrupper i 2016

Pernille Ehlers fortæller, at der allerede er sket en kæmpe udvikling indenfor cykelhjelme, og at antallet af hjelmbrugere er stigende.

– Vi oplever, at cykelhjelme er blevet mere funktionelle i dag, og man kan få dem i rigtig mange forskellige former og farver, så der er cykelhjelme til enhver smag, udtaler hun.

Her er funktionerne
Witt by Livall har:

  • Adgang til telefonen over Bluetooth
  • Høretelefoner indbygget i hjelmen (placeret over ørene)
  • LED-baglys som også fungerer som blinklys
  • Fjernbetjening som styrer blinklys, opkald og skift af musiknummer
  • SOS funktion, som sender sms til angivet nødkontakt, hvis du ligger stille i mere end 30 sekunder
  • App, der er sluttet til Google Maps, som angiver hvor den eventuelle ulykke er sket
  • Walkie Talkie funktion, så du kan kommunikere direkte med andre, der kører med Witt by Livall hjelme

Kilde: Witt A/S

Dillan Skøtt Muheddin, der er butikschef i Davinci Cykler ApS i Holte, kan også se, at folk i større grad er begyndt at køre med cykelhjelm, når de færdes i trafikken.

– Jeg er overbevist om, at folk er blevet mere bevidste om sikkerhed, for det kan jeg se på salget af hjelme, udtaler han.

Ifølge Dillan Skøtt Muheddin kan der meget vel være muligheder i at føre hjelmen, hvis den har designet med sig, og prisen afspejler funktionalitet og sikkerhed.

– Hvis man kan kombinere sikkerheden med en masse smarte funktioner, som kan forbindes med en smartphone, har man ramt et bredt segment, da alle efterhånden har en smartphone.

Sådan gjorde vi: Artiklen udspringer af en pressemeddelelse fra Witt A/S om lanceringen af en ny ’super-cykelhjelm’ kaldet Witt by Livall. Skribenten var nysgerrig på, hvad eksperter indenfor risici og sikkerhed mente om de nye funktioner. Kilderne er kontaktet over telefon og mail.

Opdateret d. 19. marts – foto og billedtekst ændret

One Response to "Ny smart-cykelhjelm får lunken modtagelse"

  1. Thomas Jæger Molzen   21. marts 2018 at 12:02

    Ovenstående artikel skriger til himlen at dem der udtaler sig om den specifikke hjelm slet ikke aner hvordan funktionerne virker eller tiltænkt.

    Lad mig forklare.

    Automatisk baglys: Dette er som set på flere hjelme et ekstra lys til det lovpligtige lys som i forvejen sidder på cyklen.

    Blinklys: Dette skal give den bagvedkørende trafik indkation om hvilken vej du påtænker at dreje, det øger sikkerheden for cyklisten da signalet er tydeligt og ligner det signal en bil ville vise i samme situation, blinklyset aktiveres på den lille remote der sidder på styret og kan betjenes med tommelfingeren uden at fjerne hånden fra styret.

    Bluetooth højtaler: Den lille højtaler sidder lige over øret så den spiller musik eller samtale ind i øret på brugeren, dvs. man samtidig med at høre musik kan høre trafikken og andre lyde omkring sig, det er selvsagt et tiltag for at undgå de ulykker der kan skyldes uopmærksomhed i trafikken pga. musik i selve øret via “plugs” eller “beats”
    Dette styres ligeledes på den lille remote, så cyklisten ikke skal have telefonen op af lommen og skifte sang eller ta’ mobilen hvis den ringer, så igen er der tænkt på at opmærksomheden skal være på vejen og ikke på mobilen.

    Der er på INTET punkt gået på kompromis mht. sikkerheden da hjelmen som nævnt er godkendt efter alle de strenge krav vi har i EU og DK, lig dertil den fantastiske SOS funktion der giver din nærmeste besked om din lokation hvis du er væltet og slået hovedet i et styrt eller blevet påkørt og ligger et sted hvor der ingen vidner er.

    Ovenstående lyder muligvis som en salgstale, men det er FAKTA og det kan man ikke være “lunken” overfor, medmindre man er uvidende som må være tilfældet i denne sag.