Ældresagen efterlyser oplysning om fritagelse fra digital post

RTEmagicC_itcafe_03_jpg

Ældresagen er umiddelbart positive overfor de otte nye it-centre, Københavns Kommune har åbnet for at hjælpe borgere over 65 med at blive klar til at modtage digital post fra 1. november i år. De savner dog, at det nye initiativ også oplyser de ældre om muligheden for at blive fritaget. Bliver man fritaget kan man nemlig fortsat modtage normal post fra det offentlige. Og det er der ikke mange ældre, der ved, argumenterer Ældresagen.

– Når man nu kan blive fritaget, så skal man også sørge for at oplyse om det, så de ældre ikke bekymrer sig uden grund. Mange ældre ringer ind til os og er nervøse, men bliver rolige, når vi fortæller om muligheden for fritagelse. Nogle kan endda få lyst til at lære at bruge computeren, når man først får taget presset af, siger jurist i Ældresagen Ingrid S. Lauridsen. 

Læs også: Derfor begår så mange ældre selvmord

Min oplevelse i København er, at der er mange af de ældre, der er med på beatet.
Omsorg- og sundhedsborgmester i Københavns Kommune, Ninna Thomsen.

Digitalisering er fint 

Hun understreger, at Ældresagen ikke er imod digitaliseringen som udgangspunkt.

– Digitalisering er en god idé, og vi ser selvfølgelig gerne, at man kan få besparelserne hjem, hvis det kan betyde, man kan få noget mere velfærd for dem, siger hun og fortsætter:

– Vi går bare meget op i at der er en kæmpe gruppe, der aldrig har været på nettet, og de skal have mulighed for at fortsætte med at få normal post.

Kriterier for fritagelse:

  • Kognitiv og fysisk funktionsnedsættelse, der hindrer borgeren i at modtage sin post digitalt.
  • Manglende adgang til computer i eget hjem eller opholdssted.
  • Udrejse af Danmark eller ophør af fast ophold i Danmark.
  • Sproglige barrierer.
  • Praktiske vanskeligheder med at skaffe et NemID.

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen

Med på beatet

Sundheds- og omsorgsborgmester i København, Ninna Thomsen, er klar over, at der ligger en udfordring i at få alle med, men mener ikke, man skal give op på forhånd.

– Der er ingen tvivl om, at når det handler om de ældre københavnere, så er der nogle udfordringer i, hvordan man får alle med, siger Ninna Thomsen.

Hun mener, at man som udgangspunkt bør gå ud fra, at folk kan finde ud af at betjene en computer. Der skal dog samtidig være en fleksibilitet, så der er en mulighed for at melde fra.

– Min oplevelse i København er, at der er mange af de ældre, der er med på beatet. Så jeg synes, det er rigtig godt, at man ikke som udgangspunkt siger, at fordi du er over 75, så er du handikappet, når det handler om it, siger hun.

 Styr på økonomien

Ninna Thomsen synes, at det ekstremt vigtigt, at alle borgere har styr på deres egen økonomi, så de er så selvkørende som muligt, og derfor er det vigtigt, at der er muligheder, der kan fungere for alle.

– Det er vigtigt, at hele den her digitaliseringsbølge ikke er et tog, der efterlader alt for mange på perronen. Vi er nødt til at være fleksible, afslutter hun.

Læs mere om kriterierne for fritagelse her.

Aalborg ændrer strategi

I Aalborg Kommune har man taget konsekvensen og oplyser nu i højere grad de ældre om muligheden for fritagelse.

– Selvom vi kan have én strategi, der fokuserer på at få så mange over på digital post som muligt, kan vi se, vi også skal fokusere på fritagelsen nu. Det er synd, der er så mange, der har været nervøse, siger chefen for Borgerservice i Aalborg, Hanne Dahl.

Hun fortæller, at de meget imod normalen har haft over 100 nervøse ældre ved skranken om dagen.

Udover de otte nye cafeer har Københavns Kommune også opgraderet byens 13 eksisterende it-cafeer.