Borgmester: Bycykler er ikke et kommunalt anliggende

De gamle bycykler i København er skrottet og de nye er først klar til efteråret. Foto: Wikipedia
De gamle bycykler i København er skrottet, og de nye er først klar til efteråret. Foto: Wikipedia

Imens en ekspert peger på, at de manglende bycykler sommeren over vil skade Danmarks ry som førende cykelnation, er bycyklernes forsvinden fra de danske gader ikke noget, der ligger kultur – og frittidsborgmester Pia Allerslev særligt på sinde.

Læs også: Ekspert: Manglende bycykler skader turismen

– Det er da måske lidt ærgerligt, at vi ikke kan tilbyde bycykler til sommer. Men her kan man til gengæld se, hvordan det private initiativ som for eksempel hotellerne overhaler det til tider sløve kommunale bureaukrati og sørger for, at turisterne alligevel kan komme nemt rundt i København på to hjul. Og dybest set er det vel heller ikke en kommunal kerneopgave at sørge for gratis cykler til turisterne, siger kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev (V) i en mail.

Bycyklen har ellers været en kommunal opgave siden 1996, og denne sommer vil derfor være den første i 17 år, hvor de kommunale cykler ikke er en del af bybilledet. Cyklistforbundet har taget initiativ til et nyt bycykelsystem, der dog først vil ramme gaderne til efteråret. Initiativtagerne er uforstående over for Pia Allerslevs synspunkt.

Cyklistforbundet: Verdens bedste cykelby – også for turister

– At være verdens bedste cykelby betyder også at være verdens bedste cykelby for turisterne, og hvis man vil brande sig som verdens bedste cykelby, skal man have verdens bedste bycykelsystem. På den baggrund kan man sige, at bycykler er en kommunalkerneopgave, siger Frits Bredal, kommunikationschef i Cyklistforbundet.

Læs også: Politikere: Ærgerligt med manglende bycykler