De københavnske cykelsmede oplever ofte, at de ikke får løn for overarbejde. I stedet for kroner og øre får de et stykke værktøj eller cykelreservedele som betaling. Det bekræfter flere kilder, NetAvisen har talt med.
I min tid som cykelmekaniker har jeg arbejdet rigtig meget over og har aldrig fået en krone for det.
Peter Larsen, cykelsmed
21-årige Peter Larsen har været i cykelbranchen i mere end fem år og har flere gange oplevet ikke at blive betalt for overarbejde.
– I min tid som cykelmekaniker har jeg arbejdet rigtig meget over og har aldrig fået en krone for det. Det er fordi, der ikke var overenskomstdækning, der hvor jeg arbejdede. Jeg kender folk, der er blevet betalt i værktøj eller reservedele, og der er mange eksempler på, at mesteren ansætter mekanikere sort, fortæller Peter Larsen, der arbejder som cykelmekaniker i Saxil Cykler på Vesterbro i København.
NetAvisen har talt med tre cykelsmede, der uafhængigt af hinanden fortæller, at de selv har oplevet at få værktøj eller reservedele som betaling for overarbejde eller kender nogen, der har. De ønsker ikke at udtale sig til citat, fordi de frygter at miste deres arbejde.
Læs også: HK: Absurde ansættelsesforhold hos kendt tøjkæde
Ifølge Metal Hovedstaden, der er de fleste cykelsmedes fagforening, er eksemplerne langt fra enestående:
– Vi har masser af eksempler på, at cykelsmedene ikke får betaling for overarbejde, men i stedet får værktøj eller reservedele. De har alt for lange arbejdsdage og får kun 100 kroner i timen. Det er desværre hverdagen for størstedelen af de københavnske cykelsmede, fortæller Morten Skov, der er faglig sekretær i Metal Hovedstaden.
Hos cykelforhandlernes brancheorganisation kan man ikke genkende billedet og tager afstand fra den slags arbejdsforhold:
– Jeg kan ikke genkende det billede. Vi accepterer på ingen måde, at man gør noget, der ikke er lovligt. Alt, hvad der ikke er inden for lovens rammer, er ikke noget, vi står bag, og det kommer vi heller ikke til. Vi opfordrer til, at man gør tingene på den rigtige måde. Hvis der er nogen af vores medlemmer, der tilbyder deres ansatte de her forhold, så vil de få en advarsel fra os, siger Thomas Johnsen, der er direktør i Danske Cykelhandlere.
Få overenskomster i branchen
38 af dem har overenskomst med Metal Hovedstaden.
Under 10 har overenskomst med Kristelig Fagbevægelse.
Kilde: Metal Hovedstaden og Kristelig Fagbevægelse
De cykelglade københavnere kan i dag benytte sig af over 150 cykelforretninger, men det er under 50 af dem, der har en overenskomst med enten Metal Hovedstaden eller Kristelig Fagbevægelse (Krifa). Det vil Metal Hovedstaden nu lave om på. Med en ny kampagne vil de opfordre cykelforretningerne til at tegne en overenskomst. Krifa har ikke kendskab til de forhold, Metal Hovedstaden beskriver.
På Saxil Cykler, hvor Peter Larsen er ansat, har de netop fået en overenskomst, og det glæder den unge cykelsmed:
– Det betyder, at vi rent faktisk har nogen rettigheder. Det skaber et trykkere arbejdsmiljø. Trygheden betyder rigtig meget for mig og mine kollegaer.
Kommunen er magtesløs
Arbejdsforholdene for de københavnske cykelsmede forarger Lars Weiss (S), der er gruppeformand for Socialdemokraterne i Københavns Borgerrepræsentation.
– Jeg synes, det er noget frygteligt svineri. Men vi (kommunen, red.) kan kun blande os, når vi selv er kunder, og så stiller vi nogen krav om, at de ansatte skal være ansat på vilkår, der afspejler overenskomsten.
København har et ønske om at være en af verdens førende cykelbyer. De senere år har kommunen anlagt nye cykelstier og opfordrer københavnerne til at tage cyklen på arbejde og i skole. Det ønske står i skarp kontrast til forholdene i cykelbranchen.
Læs også: Københavnerne får nu længe ventet cykelslange
Lars Weiss (S) forklarer, at kommunen ikke kan gøre noget ved forholdene for cykelsmedene, og opfordrer derfor arbejdsmarkedets parter til at løse problemet:
– Det er arbejdsmarkedets parter, der skal bestemme det her, og det skal vi passe på med at blande os i fra politisk hold. Vi kan kun blande os, når vi selv er kunder. Det er det, vi kan gøre fra Københavns Kommunes side.