Derfor har Movia fjernet minut-tavlerne

Stoppestedet på Hulgårds Plads i Nordvest er et blandt mange i hovedstaden, der har fået erstattet informationstavlen med en blå plade. Foto: Birgit Christensen

Det er morgen en tirsdag i november. Det er koldt, og en lille flok står og skutter sig ved stoppestedet på Hulgårds Plads i Københavns Nordvestkvarter. Normalt ville buspassagerene vide, hvor lang tid de skulle stå i gråvejret, før den næste bus kommer, men sådan er det ikke i dag.

For Movia, som varetager bustrafikken i hovedstaden, har de seneste uger fjernet de informationstavler, der normalt fortæller, hvor lang tid der er, til den næste bus kommer.

Stoppestedet ved Hulgårds Plads er ikke det eneste stoppested i København, hvor passagererne må stå i uvished om ventetiden.

De seneste par uger har Movia fjernet informationstavlerne fra mange af stoppestederne i hovedstaden. Forklaringen fra busselskabet er enkel: Teknologien skal softwareopdateres. Opdateringen skal sikre mod pixelfejl, som tidligere har været et problem, da informationen på skærmene i nogle tilfælde har været fuldstændig ulæselig.

Derudover skal skærmene kunne vise mere information, så passagerene ved, hvis en rute er omlagt på grund af demonstrationer, gadefester eller andre arrangementer.

Man kan ikke både lave oplysningerne på papirskiltene rigtig dårligt og så fjerne informationstavlerne, der var ens argument for at fjerne køreplanerne til at starte med.
Birgit Christensen, buspassager i København

Opdateringen af urerne er ikke gået ubemærket forbi passagererne.

Birgit Christensen, der kører med buslinje 21 fra Hulgårds Plads, når hun skifter bus på vej på arbejde, har bemærket de manglende informationstavler på stoppestederne. Hun er flittig bruger af minuturene, og det ærgrer hende, at informationstavlen på Hulgårds Plads er blevet fjernet:

– Jeg bruger dem rigtig meget. Men jeg har selvfølgelig ikke andre muligheder end bare at vente på den næste bus. Når man står der, så står man der. Og så kan man sige: ’Hvor lang tid skal jeg stå her og fryse?’, siger hun.

Birgit Christensen finder det problematisk, at minuturerne bliver fjernet, når der ikke er tilstrækkelig information om bustiderne på de køreplaner i papir, der også er at finde på busstoppene.

– Man kan ikke både lave oplysningerne på papirskiltene rigtig dårligt og så fjerne informationstavlerne, der var ens argument for at fjerne køreplanerne til at starte med. De steder, hvor de kommer med sådan lidt ujævne intervaller, der kan man jo ikke bruge køreplanerne. Jeg vil sgu vide, hvornår de kommer, siger hun.

“Det er dårlig planlægning”

Movia kan ikke sige, hvornår alle informationstavlerne vil være tilbage på stoppestederne igen, men håber på, at det bliver i begyndelse af det nye år.

– Count down modulerne (informationstavlerne, red.) bliver løbende udskiftet. Det drejer sig om i alt 1.236 moduler, og vi forventer, at de sidste er på plads i løbet af de første måneder i 2016, siger Søren Englund, Centerchef i Movia.

Tidsfristen og den manglende information om, hvorfor informationstavlerne er taget ned, er passageren Birgit Christensen dog ikke helt tilfreds med.

– Det ville være rigtig rigtig smart, hvis der var en seddel, der informerede om, at tavlerne er under ombygning. Jeg kan acceptere mange ting, hvis jeg bare får en forklaring, siger hun.

Læs også: Studerende kan igen i år se frem til en gratis togrejse til jul

Birgit Christensen er sæsonpassager. Hvorvidt, hun sætter sig på cyklen eller ind i linje 21, afhænger af vejret. Hun stiller sig derfor uforstående overfor, hvorfor Movia vælger at opdatere urene i vintersæsonen, hvor mange gør brug af busserne.

– Det er jo her om vinteren, vi alle sammen tager bussen, så jeg synes, at det er træls. Det er dårlig planlægning, at de vil lave noget, som tager så lang tid, siger Birgit Christensen.

Informationstavlerne er vigtige

Katrine Hartmann-Petersen, der er forsker i transportadfærd ved Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring ved Roskilde Universitet, mener, at informationstavlerne er vigtige for den kollektive transports sammenhæng.

– Informationstavlerne er med til at give folk en følelse af, at den kollektive trafik er et sammenhængende system, og det bliver efterspurgt af rigtig mange kunder. At der er sammenhæng i tingene, og at man kan lægge sine ruter herudfra. Det er derfor rigtig vigtigt for den goodwill, som den kollektive transport, som samlet system, skal have, at informationsskærmene kommer igen, siger hun.

Læs også: »I stedet for at tage cyklen, så lejede jeg en bil«

Det kommer ikke bag på Katrine Hartmann-Petersen, at der er nogen, der reagerer på de manglende informationstavler, da folk er meget vaneorienterede i deres transportadfærd.

De fjernede informationstavler fjerner nemlig også passagerernes muligheder for at planlægge deres tid.

– Om man kommer et minut frem før eller senere, kan man ikke gøre noget ved, når man alligevel står ved bustoppested og venter. Men du har en følelse af, at du har overblik over, hvor hurtigt det går, og kan planlægge din tid bedre. Det, tror jeg, er rigtig vigtigt for mange mennesker, da det giver folk en sikkerhed for, at deres plan holder, siger Katrine Hartmann-Petersen.

Om forbedringerne på informationstavlerne bliver ventetiden værd, må tiden vise sig, når københavnerne i det nye år får deres vante trafikoplysning tilbage.